19 دی: سفرای کشورهای مختلف در تهران نهال زیتون کاشتند.
نهال زیتون به عنوان نماد صلح و دوستی دیپلماتیک با حضور سفرای جمهوری کشورهای یونان، اندونزی، کره، نیکاراگوئه و کشورهای بورکینافاسو، قطر، صربستان و نمایندگان سفرای دیگر کشورها در منطقه فرهنگی و گردشگری اراضی عباس آباد تهران کاشته شد.
در این مراسم که «حمیدرضا غلامزاده »دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی و «سعد سکندرخان» رییس موسسه فرهنگی اکو حضور داشتنند، «سیدمحمدحسین حجازی» مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با اشاره به فرا رسیدن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری گفت: کاشت درخت، صیانت و حفاظت از طبیعت در فرهنگ دیرینه و غنی ایرانیان از آسیای میانه تا قفقاز و از آسیای غربی تا خاورمیانه،تاریخ کهنی دارد و در این خصوص آیین های با شکوه بسیاری با پیام و کارکردهای انسانی و اخلاقی در طول هزاران سال برگزار و ماندگار شده است.
وی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد با وست بالغ بر ۵۶۰ هکتار را نگین سبز فرهنگی و گردشگری پایتخت عنوان کرد که از مهمترین پروژه های توسعه شهری تهران به شمار می رود.
مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد اضافه کرد: در یک دهه اخیر این منطقه به منظور توسعه و تحکیم پیوندهای دوستی و همکاری های بین المللی مورد توجه ملت‌های مختلف قرار گرفته و در این راستا بوستان‌های نوروز و اکو به عنوان نمادهای همدلی و همکاری اقتصادی و فرهنگی میان ملت ها و کشورهای منطقه تاسیس و نام‌گذاری شده است.
به گفته «حجازی» بوستان اکو با مساحتی در حدود ۲۷ هزار متر مربع و با کارکرد فرهنگی، گردشگری، تفریحی و بین المللی، بزرگترین بوستان پهنه غربی منطقه عباس آباد و تهران و با رویکرد همکاری اقتصادی منطقه ای بین کشورهای عضو محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در ایام نوروز ویژه برنامه های فرهنگی هنری در این منطقه برگزار می شود، گفت: این برنامه ها تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ تا برافراشتن بزرگترین و بلند ترین پرچم جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.
حجازی همچنین از برگزاری نشست دیلماسی نوروز و اهدای نشان نوروز در ۱۹ اسفند ماه خبر داد.
«علی محمد مختاری» مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران نیز در جریان سخنانی از اتمام ۹۰ درصدی ساخت کمربند سبز تهران با مساحت ۵۰هزار هکتار خبر داد و گفت: تا پایان ۱۴۰۳ فاز نخست این طرح به اتمام می رسد و فاز دوم آن آغاز می شود.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب برای هر شهروند تهرانی یک متر سرانه فضای سبز وجود داشت اما امروز به برکت نظام مقدس اسلامی، سرانه فضای سبزدر درون شهر به ۱۷ متر مربع و در فضای برون شهری به ۲۷ متر مربع افزایش یافته است.
مختاری اضافه کرد: همچنین قبل از انقلاب در شهر تهران چهار هزار و ۲۲۰ هکتار فضای سبز وجود داشت که امروز این میزان به ۶۲ هزار هکتار رسیده است. همچنین به فاصله ۳۰۰ متر در پایتخت، پارک محله ای و فضای سبز وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران به بحران آب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب برای آبیاری عمده فضای سبز از آب خام استفاده می شد اما امروزه پساب، جایگزن آب های خام و ذخایر زیر زمینی شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :