امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان از دست داشتن ۲۴ شهروند این کشور در اقدامات تروریستی و انتحاری خبر داد و گفت: این اقدام غیرانسانی آنها به اعتبار دولت و ملت تاجیک در جهان لطمه می‌زند.
به گزارش آسیاپلاس، امامعلی رحمان در دیدار با فعالان و مراجع دینی به کشور یا حادثه خاصی اشاره نکرد و گفت: ۲۴ شهروند تاجیکستان در ۱۰ کشور دست به اقدامات تروریستی زدند و هم اکنون نیز بیش از چهار هزار نفر از شهروندان این کشور به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
آسیا پلاس نوشت: امامعلی رحمان از این مساله که طی چند سال اخیر اخبار متعددی مبنی بر مشارکت شهروندان تاجیکستان در حملات تروریستی در ایران، ترکیه، آلمان و سایر کشورها منتشر شده، نگران است.
به ویژه به گفته مقامات ایرانی، دو شهروند تاجیک نیز در انفجار ۳ ژانویه (۱۳ دی) در استان کرمان ایران که 96 شهید و صدها زخمی برجای گذاشت، دست داشتند. سال گذشته نیز یک شهروند تاجیکستانی در اثر انفجار در حرم شاهچراغ در شهر شیراز دستگیر و بعداً به حبس ابد محکوم شد.
همچنین در پی حمله تروریستی اخیر به یک کلیسای کاتولیک در ترکیه، گفته می‌شود یکی از مظنونان شهروند تاجیکستان است.
امامعلی رحمان گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۷۵ شهروند تاجیکستان به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
وی به دادستانی کل دستور داد تا ستادی را در ارتباط با رسیدگی به موضوع افراد تحت تعقیب برای ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی ایجاد کند.
بر اساس اطلاعات وی، بیش از یکهزار شهروند تاجیکستان که در درگیری های مسلحانه در کشورهای خارجی شرکت داشتند، کشته شدند و هزاران نفر دیگر هم شناسایی نشده اند.
رئیس‌جمهوری تاجیکستان افزود که در ۱۰ سال گذشته یکهزار و ۶۴۰ نفر که در گروه های افراطی و تروریستی عضویت داشتند به کشور خود بازگشتند و پرونده های جنایی علیه آنها خاتمه یافت.
بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۳۲۸ نفر و در دو ماه سال جاری میلادی، ۱۴۰ شهروند تاجیکستان داوطلبانه به کشور خود بازگشته و از عفو عمومی برخوردار شدند.
  • نویسنده :
  • منبع :