19 دی: دادستان عمومی و انقلاب قم با هشدار به اخلالگران نظم و آرامش مردم در چهارشنبه آخر سال از برخورد قانونی و تشکیل پرونده قضایی برای افراد هنجار شکن و برهم زنندگان نظم، آرامش و امنیت مردم و توزیع کنندگان مواد محترقه در این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قم، حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب عصر دوشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: امیدواریم به یمن آغاز ماه مبارک رمضان شاهد کاهش جرائم و حوادث غیر قابل جبران در چهارشنبه آخر سال باشیم.
وی با اعلام اینکه تدابیر امنیتی و انتظامی برای حفظ نظم و امنیت عمومی و آرامش شهروندان در روزهای پایانی سال اندیشیده شده است گفت: متاسفانه هر سال شاهد خسارات جانی و مالی جبران ناپذیر ناشی از مواد محترقه غیر مجاز که منجر به داغدار شدن تعدادی از خانواده ها می شود هستیم.
وی در خصوص مجازات های مربوطه بیان کرد: با توجه به بند «ث» ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، صرف نگهداری و حمل مواد محترقه ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس در پی دارد ضمن آنکه اگر پرتاب مواد محترقه موجب انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب کننده مواد محترقه طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.
غریب با تاکید بر اینکه اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش‌سوزی و تخریب اموال عمومی یا مردم شود علاوه بر جبران خسارت طبق مواد ۶۷۶- ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی (قسمت تعزیرات) به شش ماه تا سه سال و در مورد اموال عمومی به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد.
دادستان قم ادامه داد: درصورتی که پرتاب مواد محترقه باعث برهم زدن واخلال در نظم عمومی شود مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود طبق ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی به ۲ تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
وی گفت: درصورتی که مواد محترقه به وسیله خودرو حمل یا از داخل خودرو جهت پرتاب مواد محترقه استفاده شود خودرو طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به عنوان وسیله ارتکاب جرم توقیف می شود.
این مقام قضایی تصریح کرد: برابر تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده تمامی تحرکات چهارشنبه آخر سال در جامعه و فضای مجازی رصد می شود و با برهم زنندگان امنیت آسایش و سلامت شهروندان به شدت برخورد خواهد شد.
دادستان قم با تأکید بر هوشیاری، همراهی و نظارت هر چه بیشتر خانواده ها بر رفتار و اقدامات نوجوانان و جوانان به منظور جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر و هنجار شکن ابراز امیدواری کرد: با همت مردم مؤمن و شریف قم و احترام به قانون و تعامل و همکاری مطلوب آنها با عوامل قضایی و انتظامی روزهای پایانی سال و شروع ماه مبارک رمضان را می توانیم در امنیت کامل و به آرامی سپری کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :