19 دی: نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: استدلال‌های حقوقی اکثریت اعضای شورای امنیت و جمع بندی رئیس آن قاطع و روشن است و بر اساس آنها آمریکا صلاحیت استفاده از سازوکار بازگشت تحریم‌های گذشته را ندارد.

مجید تخت‌روانچی دوشنبه شب در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای بررسی گزارش سالانه شورای امنیت به مجمع برگزار شده بود، با اشاره به برخی اقدامات مخرب آمریکا در خاورمیانه، بر لزوم پای‌بند ساختن شورای امنیت و اعضای آن تاکید کرد.

وی افزود: در حالیکه در سال ۲۰۱۹ جنایات رژیم اسرائیل در سرکوب فلسطینیان و محاصره غیرانسانی غزه ادامه یافت، متاسفانه شورای امنیت فقط نظاره‌گر این وضعیت بود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به نقض آبهای سرزمینی و حریم هوائی ایران در سال ۲۰۱۹ توسط آمریکا اظهار کرد:این کشور ماجراجویی خود علیه ایران را به حدی رساند که در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهوری این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و با اینکه اکثر حقوقدانان از این اقدام به عنوان نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین الملل یاد کردند، شورای امنیت سکوت کرد.

تخت‌ وانچی همچنین با برشمردن اقدامات آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت این کشور در ادامه تلاش‌های خود، قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد که توسط ۱۳ عضو شورا رد شد.

وی گفت متعاقب آن، آمریکا با تسلیم نامه‌ای تلاش کرد وانمود کند سازوکار ماشه را فعال کرده است ولی ۱۳ عضو شورای امنیت، ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپائی در امور دفاعی و سیاست خارجی، طی نامه‌هایی این اقدام آمریکا را رد کردند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد افزود: اکثریت اعضای شورای امنیت طی نشست مجازی این شورا نیز این مواضع را تکرار کردند و رئیس نیز جمع بندی خود را در این باره ارائه داد که قاطع و روشن بود و بر اساس آن، آمریکا عضو برجام نیست و حق استفاده از سازوکار بازگشت تحریم های گذشته را ندارد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: همچنین اعلام شد نامه آن نیز فاقد وجاهت و اثر حقوقی است و رئیس شورا نیز لازم نیست هیچ اقدامی انجام دهد.

وی تاکید کرد آمریکا که نتوانسته با توجیهات فریبکارانه، استدلال‌های شبه حقوقی و تفاسیر دلبخواهانه از قطعنامه ۲۲۳۱ و حتی فشار سیاسی و ارعاب کشورها، اعضای شورا را وادار به تمکین از خود سازد، اکنون ادعا می‌کند که تحریم های شورای امنیت در ۳۰ شهریور برخواهد گشت.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: بگذارید به صراحت بگویم که هم استدلال‌های اعضای شورا از استحکام حقوقی کامل برخوردار است و هم جمع‌بندی رئیس شورا قاطع و عاری از ابهام است و می‌گوید آمریکا هیچ صلاحیتی برای فعال کردن سازوکار بازگشت تحریم های گذشته ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا