19 دی: معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا، نسبت به کلاهبرداری‌های اینترنتی و کپی کارت بانکی در پوشش خریدهای آنلاین و حضوری نوروزی هشدار داد.

سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمایل مردم به خرید در ایام منتهی به عید نوروز گفت: هرچه به ایام پایان سال و عید نوروز نزدیک می شویم، پلیس فتا درگیر پرونده‌های بیشتری با موضوع کلاهبرداری اینترنتی یا کلاهبرداری اسکیمری می‌شود چرا که ما در این ایام شاهد افزایش خرید مردم هستیم که به دو صورت فیزیکی و آنلاین انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: در خریدهای فیزیکی، مردم از فروشندگان سیار یا همان دست فروشان زیاد خرید می‌کنند که این مسئله خطر جرائم اسکیمر یا کپی کارت های بانکی را افزایش می‌دهد. در همین راستا نیز پلیس فتا گشت‌های ترکیبی با پلیس پیشگیری را ایجاد کرده و کارشناسان سایبری به صورت رندوم و اتفاقی، در محل‌هایی که دست فروشان بیشتری فعالیت دارند، حضور پیدا کرده و دستگاه های کارتخوان آنان را بررسی می‌کند. 

پاشایی از مردم خواست هنگام خرید از دست فروشان تا حدامکان از پول نقد استفاده کنند. همچنین در صورت استفاده از کارت بانکی و دستگاه کارتخوان حتما شخصا رمز کارت بانکی خود را وارد کنند و همواره توجه داشته باشند که لازم است نسبت به تعویض دوره‌ای رمز عابربانک خود اقدام کنند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا اضافه کرد:‌ همچنین اگر به هر دلیلی امکان این مسئله نبود یا فروشنده مشکوک به نظر می‌رسید؛ مردم باید سریعا پس از خرید، رمز کارت خود را تغییر دهند تا در صورت کپی شدن کارت نیز، کلاهبرداران نتوانند از رمز آنان سوءاستفاده کنند. 

مراقب خریدهای نوروزی آنلاین باشید

وی در ادامه به خریدهای آنلاین در ایام منتهی به نوروز نیز اشاره کرد و گفت: درباره خرید های آنلاین این مسئله قابل توجه است که شهروندان به هیچ عنوان برای خرید هیچ کالایی، بیعانه پرداخت نکنند. همچنین قبل از هرگونه اقدام به خرید، از اصالت کالا و همزمانی پرداخت وجه و دریافت کالا اطمینان حاصل پیدا کنند. 

پاشایی ادامه داد:‌ سودجویان با وعده‌هایی نظیر تخفیف و ... کاربران را به سایت‌های جعلی و فیشینگ هدایت می‌کنند یا حتی ممکن است کالایی را به آنان فروخته اما چیزی برایشان ارسال نکنند، از این رو مردم حتما در هنگام خریدهای اینترنتی اولا به آدرس درگاه پرداخت سایت توجه داشته باشند و ثانیا حتما از سایت‌های معتبر و دارای اینماد خرید کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :