19 دی: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: 70 درصد قیمت کودهای یارانه‌ای در قالب یارانه و حمایت دولت از کشاورزان پرداخت می‌شود و کشاورز تنها 30 درصد بهای تمام شده آن را می‌پردازد. بعنوان مثال قیمت هر کیسه 50 کیلویی کود ازته 700 تا 800 هزار تومان تمام می‌شود در حالیکه تحویل تحویل کشاورز سر مزرعه 150 هزار تومان است.
حسین زند اظهار کرد: امسال برنامه تعیین و تدارک کودهای یارانه‌ای استان قم به میزان 17702 تن شامل 11418 تن کودهای ازته و 4284 تن کودهای فسفاته و 2000 تن کودهای پتاسه است.
وی افزود: درباره وضعیت تدارک و توزیع کودهای یارانه‌ای افزود در 10 ماهه ابتدای سالجاری 100 درصد سهمیه کودی ابلاغی استان قم تأمین و تدارک و جهت مصرف کشاورزان عزیز توزیع گردید.
زند گفت: در سالهایی مثل سالجاری که میزان بارش کم و تنش‌های محیطی بارز است مصرف کودهای پتاسه ضروری و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این نوع کود نیز همانطوریکه اشاره شد 2000 تن تأمین و تدارک و توزیع گردید که البته با توجه به اهمیت محصولات زراعی اساسی و استراتژیک استان شامل گندم، جو، کلزا و تریتیکاله از میزان کودهای پتاسه توزیع شده در استان بیش از 1500 تن در کشت پائیزه استان توزیع و مصرف شده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: تا قبل از دهه 80 در خصوص کودهای فسفاته و پتاسه 100 درصد از طریق واردات تأمین می‌شد که در دهه 90 با تلاشهای ارزنده‌ای که انجام شد میزان واردات کاهش چشمگیری داشت و طبق برنامه زمانبندی شده و اقدامات صورت گرفته پیش بینی می‌شود که تا پایان سال 1405 که تمامی معادن به تولید می‌رسند به صادر کننده فسفات و پتاس تبدیل می‌شویم.
وی تصریح کرد: تمامی کشاورزانی که اطلاعات آنها در سامانه پهنه ثبت شده باشد و الگوی کشت را رعایت کنند کود یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد و نوع محصول محدودیتی ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :