19 دی: مدیرکل استاندارد قم گفت: در راستای اجرای برنامه‌های تحولی سازمان ملی استاندارد، طرح مقابله با کم‌فروشی و پایش کمیت در سطح واحدهای تولیدی در قم اجرایی شد.
محمد هادی سماواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در این خصوص بیان داشت: طرح ملی پایش کمیت و حذف رواداری از برچسب گذاری محصولات تولیدی از اقدامات تحولی و اساسی سازمان ملی استاندارد ایران در دولت سیزدهم است.
وی با اشاره به این که با توجه به ورود دستگاه‌های پیشرفته در واحدهای تولیدی تعیین وزن محصول از دقت بالایی برخوردار شده، افزود: با اجرای این طرح از کم فروشی نظام‌مندی که با درج رواداری بر روی محصولات انجام می‌شد، جلوگیری گردید.
وی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران بر حسب وظیفه قانونی خود بر اساس مصوبه‌های یکصدو شانزدهمین اجلاسیه‌ی شورای عالی استاندارد، موضوع پایش کمیت بارویکرد خالص فروشی و حذف رواداری را در دستور کار قرار داد که ثمر اجرای این طرح حصول اطمینان برای مردم است، از این حیث که کالا را با همان میزانی که بر روی آنها درج شده‌است، خریداری نمایند.
سماواتی گفت: از ابتدای این طرح ملی، در استان‌قم بیش از ۴۰ هزار مورد اندازه‌گیری کمیت محصولات دارای بسته بندی در سطح واحدهای تولیدی استان و بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ مورد اندازه‌گیری کمیت محصولات در سطح مراکز عرضه و واحدهای صنفی سطح استان انجام شد که منجر به صدور ۹۴ مورد اخطار برای واحدهای متخلف گردید.
وی افزود: همچنین در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲، ۲ مرحله دوره آموزشی برای توانمندسازی مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی استان، به‌منظور کنترل خالص فروشی در سطح واحدهای تولیدی انجام شده‌است.
وی تاکید کرد: برای بررسی اصالت علامت استاندارد کالای خریداری شده، مصرف کنندگان می توانند کد ده رقمی زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کرده و از این طریق از ویژگی‌هایی نظیر نام واحد تولیدی، نشانی محل تولید محصول و اعتبار پروانه استاندارد آگاه شوند.
  • نویسنده :
  • منبع :