19 دی: یک روزنامه فرانسوی نوشت که رئیس‌جمهور این کشور در سفر قبلی خود به لبنان، سران سیاسی این کشور را به تحریم تهدید کرده بود.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در حالی شامگاه دوشنبه برای دومین در کمتر از یک ماه وارد بیروت شد که منابع فرانسوی از فشار وی به سران سیاسی لبنان برای اجرای اصلاحات مورد نظر خود خبر می‌دهند.

روزنامه «فیگارو» در مطلبی با اشاره به سفر مکرون در تاریخ ششم آگوست و یک روز بعد از وقوع انفجار مهیب در بند بیروت، نوشت: «وی در پایان سفر خود، آن دسته از سران سیاسی لبنان را که در برابر اجرای اصلاحات مورد نظر وی مقاومت می‌کنند به تحریم تهدید کرد».

مکرون شب گذشته در صحبت‌هایی در هنگام ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد، که به چه دلیل به لبنان آمده؛ اول اینکه در جریان کمک‌های انسان‌دوستانه به لبنان پس از انفجار بیروت قرار بگیرد.

وی گفت، فرانسه در نهم آگوست کنفرانسی بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل در پاریس برای سازماندهی این کمک‌ها برگزار کرده و بر شفافیت در این خصوص تأکید دارد.

رئیس‌جمهور فرانسه سپس با «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل و نخست‌وزیر اسبق لبنان در کاخ «صنوبر» دیدار کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، این دیدار شامل آخرین تحولات سیاسی و وضعیت عمومی در لبنان و روابط دو جانبه بود.

قرار است مکرون امروز (سه شنبه) از بندر بیروت بازدید کند.

روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد)، انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد. اشتعال مواد نیترات آمونیوم در انبار ۱۲ بندر بیروت باعث وقوع انفجار شد. در این انفجار بندر کاملا ویران شد و خسارت‌های جدی به شمار زیادی از منازل و ادارات شهر بیروت وارد شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، دولت پیشبرد امور لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌های انفجار مهیب بیروت به ۱۹۰ نفر رسیده و همچنین ۶۵۰۰ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند و همچنان هفت نفر نیز مفقود هستند.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس