رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور درباره بازداشت ۱۱ نفر از جمله چهار عامل تروریستی که به تالار شهر کروکوس مسکو حمله کردند، گزارش داد.
به گزارش سرویس مطبوعاتی کرملین، الکساندر بورتنیکوف همچنین به پوتین در مورد کار سرویس فدرال امنیت فدرال روسیه برای شناسایی پایگاه همدستان عاملان حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس گزارش داد.
تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ خبرساز شد.
افزایش آمار جانباختگان
در همین حال، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که تعداد جانباختگان این حادثه تروریستی به ۱۱۵ افزایش یافت.
این کمیته پیش از آن، تعداد جانباختگان این حمله تروریستی را ۹۳ نفر اعلام کرده و افزوده بود: این آمار بیشتر هم خواهد شد. بر اساس اطلاعات اولیه، علت مرگ، جراحات گلوله و مسمومیت ناشی از مواد احتراق بوده است. 
گزارش وضعیت مجروحان حادثه به پوتین
بنا بر گزارش دیگری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای مجروحان حمله تروریستی تالار شهر کروکوس آرزوی بهبودی کرد و از تلاش‌های کادر پزشکی برای نجات جان آسیب‌دیدگان این حادثه قدردانی کرد.
تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه گفت: به همراه میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه، در مورد وضعیت سلامت مجروحان به پوتین گزارش دادیم؛ رئیس‌جمهوری روسیه برای همه آرزوی بهبودی کرد.
تروریست ها از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن محوطه سالن کنسرت استفاده کرده بودند
کمیته تحقیقات روسیه در گزارشی از نتایج بررسی‌های خود اعلام کرد: مشخص شد که تروریست ها از مایع قابل اشتعال برای آتش زدن محوطه سالن کنسرت، استفاده کردند.
بنا بر این گزارش، نتایج اولیه بازرسی از محوطه سالن کنسرت حاکی از آن است که تروریست‌ها در این حمله از سلاح‌های خودکار استفاده کرده‌اند که به همراه مهمات باقی‌مانده توسط بازرسان کشف و ضبط شده است.
در این گزارش آمده است:‌ با توجه به شواهد، در حال حاضر معاینات بالستیک، ژنتیک و اثر انگشت در حال انجام است.
این گزارش می افزاید: اقدامات تحقیقاتی در پرونده جنایی حمله تروریستی در سالن کنسرت تالار کروکوس سیتی هال ادامه دارد.
کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد:‌ یک تیم تحقیقاتی متشکل از بازرسان، جرم شناسان و کارشناسان کمیته تحقیقات روسیه بر اساس طرح تفصیلی برای رسیدگی به پرونده جنایی در محل حادثه به کار خود ادامه می دهند.
بر اساس این گزارش، بازرسی از محوطه سالن کنسرت و کشف و ضبط شواهد مادی با پاکسازی آوار توسط نیروهای اورژانس ادامه دارد، ضبط های دوربین های مداربسته در حال بررسی است و کار با قربانیان آغاز شده است.
روایت نماینده پارلمان روسیه: خودروی تروریست‌ها در نزدیکی مرز اوکراین متوقف شد
رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی دومای روسیه گفت: خودروی رنو حامل عاملان حمله تروریستی به تالار شهر مسکو در منطقه بریانسک در نزدیکی مرز با اوکراین متوقف شد؛ خودروی آنها حدود ۴۰۰ کیلومتر مسیر طی کرده و کمتر از ۱۰۰ کیلومتر تا مرز اوکراین باقی مانده بود.
الکساندر خنشتاین افزود: ۲ نفر از این گروه موفق شدند به جنگلی در نزدیکی جاده فرار کنند و ۲ نفر دیگر بازداشت شدند.
به گفته وی، سلاح هایی که احتمالاً در این حمله مرگبار استفاده شده بود در خودرو کشف شد.
تماس تروریست‌ها با طرف مرتبط در اوکراین
در همین حال، سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: سلاح های استفاده شده توسط تروریست ها از قبل در یک انبار آماده شده بود.
این سازمان امنیتی اعلام کرد:‌ پس از این حمله تروریستی، تروریست‌ها قصد داشتند از مرز فدراسیون روسیه و اوکراین عبور کنند و تماس هایی نیز با طرف مربوطه در اوکراین داشتند.
قدردانی سفارت روسیه از ابراز همدردی ایرانیان
سفارت روسیه در تهران در پیامی در کانال تلگرامی خود، حمله تروریستی شامگاه جمعه مسکو را جنایتی هولناک، غیرانسانی و پست عنوان کرد و با ابراز همدردی با قربانیان و خانواده‌های سوگوار این حادثه افزود:‌ همچنین از دوستان ایرانی خود برای حمایت و همبستگی شان سپاسگزاریم.
بنا به روایت خبرنگار ریانووستی که در محل حادثه حاضر بود، دست‌کم سه مرد استتار شده و بدون ماسک از طریق غرفه ها وارد سالن شدند، آنها به مردم تیراندازی کردند و بمب های آتش زا پرتاب کردند.
میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه نیز گفت: ۱۱۵ نفر در بیمارستان بستری شدند که پنج نفر از آنها کودک، ۶۰ بزرگسال و یک کودک در وضعیت وخیم هستند. یک پرونده جنایی در رابطه با این حمله تروریستی تشکیل شده است.
در حالی گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس را برعهده گرفت که سرویس امنیت فدرال روسیه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ از حمله مسلحانه اعضای گروهک تروریستی داعش به برخی کنیسه ها (عبادتگاه‌های) یهودیان در مسکو جلوگیری کرده بود.
در آن زمان در بیانیه این سازمان اطلاعاتی ملی روسیه آمده بود: در منطقه کالوگا، اعضای شاخه افغانستان ولایت خراسان سازمان تروریستی بین‌المللی داعش (که گروهی ممنوعه در روسیه محسوب می شود) که قصد انجام یک اقدام تروریستی در یکی از مؤسسات مذهبی یهودی در مسکو داشتند، ناکام ماندند.
  • نویسنده :
  • منبع :