19 دی: یک دادگاه در آمریکا، ایران و سوریه را به بهانه اتهام قتل فعال آمریکایی - اسرائیلی از سوی حماس به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار محکوم کرد.
شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گزارش داد: دادگاهی در آمریکا، ایران و سوریه را به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار به اتهام قتل یک شهروند آمریکایی مقیم اسرائیل در سال ۲۰۱۸ توسط حماس محکوم کرد.
شبکه خبری فاکس نیوز اعلام کرد: دادگاه منطقه ای ناحیه کلمبیا ادعا کرد که خانواده آری فولد به دلیل حمایت ایران و سوریه از تروریسم مستحق دریافت غرامت هستند. 
در این گزارش آمده است: ایران و سوریه وکیلی برای دفاع از خود در این پرونده اعزام نکردند که منجر به صدور این حکم بصورت غیابی شد.
«رویس لمبرت» قاضی ارشد در این حکم مدعی شد: «حمله با چاقو که منجر به کشته شدن آقای فولد شد، یک رویداد غم انگیز بود و پول نمی تواند به طور کامل آسیبی را که این متهمان وارد کرده اند، جبران کند. ایران و سوریه بار دیگر از حماس حمایت مادی کردند و بدین وسیله به قتل بی رحمانه شوهر، پدر، پسر و برادر این شاکیان کمک کردند.»
فاکس نیوز نوشت: فولد، که در آن زمان ۴۵ سال داشت، در سال ۲۰۱۸ در خارج از یک مرکز خرید در منطقه یهودی کرانه باختری گوش اتزیون بود که خلیل جبارین ۱۷ ساله فلسطینی او را با چاقو به قتل رساند.  
وای نت نیوز اسرائیل گزارش داد که فولد، پدر چهار فرزند، ضارب خود را پس از چاقو زدن، تعقیب کرد و سپس جان خود را از دست داد. یکی از رهگذران به جبارین شلیک کرد و او را مجروح کرده و پلیس اسرائیل او را دستگیر کرد.
به گزارش تایمز اسرائیل، جبارین در سال ۲۰۲۰ به دلیل قتل عمد فولد و تلاش برای کشتن سه نفر دیگر مجرم شناخته شد و همچنین به پرداخت مبلغی معادل ۳۶۵ هزار دلار به خانواده وی محکوم شد.
فاکس‌نیوز در ادامه این گزارش گفت که فالد فعال شناخته‌شده‌ای بود که از اسرائیل حمایت می‌کرد و بسته‌های حاوی کمک‌های اولیه به ارتش اسرائیل تحویل داده بود و بعید است خانواده فالد بتوانند ایران و سوریه را مجبور به پرداخت این غرامت کنند، اما دولت آمریکا معمولا راه‌هایی برای اخذ این غرامت‌ها از طرف‌هایی که متهم می‌شوند در اختیار دارد.
یکی از این روش‌ها، برداشت پول از صندوقی در وزارت دادگستری آمریکا است که «صندق قربانیان حامیان تروریسم دولتی» نام دارد. این صندوق به دنبال توزیع وجوه مسدود شده از کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند در میان طرف‌هایی است که «قربانیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شوند.
جمهوری اسلامی ایران پیشتر تلاش‌های قضایی علیه تهران در دادگاه‌های آمریکا را اقدام‌هایی انحرافی بر مبنای رویکردهای سیاسی و مغرضانه توصیف کرده است.
«ریچارد هایدمن» یک وکیل که نمایندگی خانواده و املاک فولد را بر عهده دارد، مدعی شد: «این پرونده می تواند مقدمه ای برای قربانیان قتل عام حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ باشد.»
  • نویسنده :
  • منبع :