19 دی آنلاین: مدیر نمایندگی ستاد دیه قم گفت: در حال حاضر، ۱۶۷ نفر در قم به دلیل جرایم غیرعمد و مالی در زندان هستند و برای آزادی نیازمند کمک خیران می‌باشند.
رضا مرادی‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این تعداد، ۱۵۵ نفر بدهکار مالی، ۱۰ نفر بدهکار مهریه و ۲ نفر بدهکار دیات غیرعمد هستند.
وی اضافه کرد: میزان کل بدهی این افراد، چهار هزار میلیارد ریال است که در تلاش هستیم به روش‌های مختلف از جمله وام قرض‌الحسنه و جلب کمک خیران، بدهی این افراد را تامین و زمینه آزادی آن‌ها فراهم شود.
وی همچنین گفت: سال گذشته، ۲۳۹ زندانی جرایم غیرعمد در این استان آزاد شدند که از این تعداد، ۲۳۲ نفر آقا و هفت نفر خانم بودند.
مرادی‌پور افزود: ۱۵۵ نفر از افراد آزاد شده بدهکار مالی، ۳۲ نفر نفقه، ۴۶ نفر مهریه و ۶ نفر نیز بدهکار دیات غیرعمد بودند.
وی ادامه داد: کل بدهی این افراد ۱۲۶ میلیارد تومان بود که ۲۱ میلیارد تومان آن از طریق گذشت شکات تامین شد.
به گفته وی، ۹ میلیارد تسهیلات قرض‌الحسنه، ۱۳ میلیارد کمک بلاعوض، ۱۴ میلیارد آورده خانواده مددجویان و ۶۹ میلیارد تومان نیز از طریق سایر منابع تامین شد.
مرادی پور خاطرنشان کرد: ستاد دیه در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از جمله مهریه، نفقه، حوادث کارگاهی، تصادف‌ها و محکومیت مالی غیر از کلاهبرداری فعالیت دارد.
وی با بیان این‌که اولویت آزادی زندانیان بر اساس شیوه‌نامه ستاد دیه کشور است، گفت: بر این اساس،‌ خانواده درجه‌ یک شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد، مددجویان نوجوان کمتر از ۱۸ سال، زنان زندانی سرپرست خانوار و یا بالای ۵۵ سال، زندانیان از کار افتاده و مردان بالای ۶۵ سال در اولویت آزادی هستند.
وی افزود: کارشناسان ستاد دیه، برای زندانیان جرائم غیرعمد پرونده تشکیل می‌دهند و پس از تحقیقات درباره وضعیت مالی مددجو، ستاد با دعوت از شکات، تخفیف‌هایی از طلبکاران می‌گیرد و مقداری نیز کمک خیران را جذب می‌نماید.
  • نویسنده :
  • منبع :