۱۹ دی آنلاین: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: طی سال ۱۴۰۲ بیش از 6 هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه در بین کشاورزان استان قم توزیع شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم تهیه، تأمین و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد. این شرکت تاکنون این وظیفه حساس خود را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علی‌رغم وجود تمامی مشکلات در چند سال اخیر در بازار جهانی نهاده‌های کشاورزی، تاکنون توانسته است تمامی کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی کشور را به موقع تأمین نموده و در اختیار کشاورزان در اقصی نقاط کشور قرار دهد.
در همین راستا مهندس حسین زند، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، در مصاحبه‌ای، به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در سال 1402 در زمینه توسعه وترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخته و گفت: در زمینه تأمین و توزیع کودهای فسفاته و پتاسه بیش از 6 هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه در استان توزیع شده است.
وی افزود: علاوه بر توسعه و ترویج مصرف بهینه و متعادل انواع کودهای فسفاته و پتاسه و کسب رتبهٔ برتر استان قم در این زمینه، دنبال افزایش مصرف این کودها در سطح استان به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و بدنبال آن مبارزه بهتر با انواع تنش‌های بیماری و محیطی نیز می‌باشیم.
نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره نمایم این است که در مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، کمی مصرف آن کمتر از نرم جهانی می‌باشد و باید کشاورزان ما کودهای بیشتری مصرف بکنند. ما در سال قبل رکورد مصرف کود کشور در 15 سال گذشته را زدیم و بیشترین میزان مصرف کودهای گذشته مربوط به سال 1401 بوده است که خروجی آن را در تولید گندم سال قبل مشاهده فرمودید که علی‌رغم عدم وجود بارندگی خیلی مناسب، در حوزه تأمین و تدارک کودهای کشاورزی، رکورد کشور زده شد و سال 1401 چیزی در حدود 2 میلیون و 700 هزار تن کود در سطح کشور مصرف گردید.
در مورد مصرف کودهای ازته نیز در حال حاضر نزدیک به حد مطلوب می‌باشیم و بیشتر از آن مصرف نمی‌کنیم. تاکنون کارهای ترویجی و آموزشی بسیار زیادی در استان انجام شده است تا کشاورزان متوجه مزایای مصرف به اندازه انواع کودهای شیمیایی بشوند و نتایج آن را در این سال‌ها تجربه بکنند، هرچند هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
  • نویسنده :
  • منبع :