19 دی آنلاین: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و دیدارهای دیپلماتیک خود در نیویورک، روز جمعه به وقت محلی با «تور ونسلند» دستیار و هماهنگ کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: با وجودی که ایران قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار داده شد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.
امیرعبداللهیان افزود: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و متحدانش در حال قتل عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی در غزه است.
او تصریح کرد: عامل اصلی ثبات و امنیت در منطقه، توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و برقراری آتش‌بس پایدار است. وی خاطر نشان کرد: نتانیاهو از کنترل خارج شده است و باید مهار گردد.
«تور ونسلند» دستیار و هماهنگ کننده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه نیز با تاکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت که شرایط از کنترل خارج شده و وضعیت مردم فلسطین تاسف آور است.
وی گفت سازمان ملل متحد خواستار تنش‌ زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت بکار می‌گیرد.
ونسلند یادآور شد: جامعه بین المللی می‌بایست بر دستیابی به آتش بس فوری در غزه و پایان فوری جنگ متمرکز باشد.
رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است
همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در همین رابطه، با خانم میریانا اسپولیاریک ایگر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با قدردانی از تلاش های کمیته بین المللی صلیب سرخ در خصوص فلسطین و غزه، شرایط انسانی مردم مظلوم فلسطین را بسیار نگران کننده توصیف کرد و گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.
امیرعبداللهیان گفت: آنچه اتفاق افتاده، یک فاجعه انسانی در غزه است و تهدیدات نتانیاهو برای حمله به رفح، می تواند ابعاد این فاجعه را عمیق تر کند. وی نسبت به توسعه تنش هشدار داد و خاطر نشان کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره خویشتنداری بوده است.
«میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به پایان جنگ، از وضعیت وخیم انسانی در غزه شدیدا اظهار نگرانی کرد.
او با تشریح تلاش های کمیته بین المللی صلیب سرخ در ارسال کمک ها و کاهش آلام انسانی ساکنان غزه گفت، تمام تلاش های خود را به منظور ارسال کمک های انسانی به غزه بکار می برد.
رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نسبت به شرایط خطرناک رفح نیز ابراز نگرانی کرد و گفت همه تلاش‌های خود را به منظور عدم وقوع یک فاجعه انسانی بکار خواهد بست.
این مقام ارشد کمیته صلیب سرخ بین المللی همچنین به شرایط نگران کننده انسانی در برخی دیگر از کشورهای منطقه علاوه بر فلسطین اشاره کرد و گفت همه تلاش‌های خود را برای تماس و گفتگو با تمام طرف ها که از توان و نفود برای مدیریت اوضاع برخوردار هستند، بکار خواهد بست.
  • نویسنده :
  • منبع :