19 دی آنلاین: توزیع شیر مدرسه با هدف ارتقای سلامت دانش‌آموزان و پیشگیری از سوء تغذیه و همچنین ترویج فرهنگ مصرف شیر از سال گذشته در کشور آغاز شده است. و در این بین هز از چند گاهی اخباری بعضا درباره مسمومیت دانش آموزان به دلیل خوردن شیر در مدرسه منتشر می‌شود.
توزیع شیر رایگان در مدارس استان قم نیز از ۷ آذرماه سال گذشته شروع شده است و این استان از جمله اولین گروه هایی بودند که از تغذیه شیر رایگان بهره مند شدند.
به گزارش خبرنگار 19 دی آنلاین؛ به گفته مسئولان در حال حاضر ۱۴۲ هزار دانش آموز در حال تحصیل در مقطع ابتدایی مدارس دولتی در سطح استان از طرح توزیع رایگان شیر در مدارس برخوردارند. اما در این بین گاهی کمبود نظارت ها در این خصوص موجب شکایت تعدادی از والدین و دانش آموزان می شود.
در همین رابطه یکی از والدین دانش آموزان از روند توزیع شیر در یکی از مدارس پردیسان ابزار نارضایتی داشته و می گوید: متاسفانه رسیدگی خوبی در مورد توزیع شیر در مدارس صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به عدم رعایت بهداشت در چرخه توزیع شیر در مدرسه فرزندش اظهار داشت: مدتی شیرها را در حیاط جلوی آفتاب قرار داده بودند و بعد هم در اتاقی انبار شدند که پنجره آن آفتابگیر است و این موجب فساد شیرها می شود.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ به موقع شیر را توزیع نمی کنند و گاهی اوقات شیر ها فاسد می شوند (بطور مثال از ابتدای امسال یعنی حدود 15 فروردین تا 4 اردیبهشت، با اینکه شیر در مدرسه موجود بوده، به دانش آموز داده نشده است) 

این والد اضافه کرد: اکثر مواقع مدرسه برای راحت کردن کار خودش، چند وعده را با هم توزیع می کند مثلا یکبار در شیفت پسرانه، در یک روز، به هر دانش آموز 6 عدد شیر داده شده بود یا شیر در آخرین ساعات حضور دانش آموز در مدرسه توزیع می شود و به دانش آموز تاکید می کنند که شیر را به خانه ببرد تا مدرسه مجبور به جمع کردن زباله ی پاکت های شیر نشود و بخاطر همین برخی از بچه ها یا در مسیر برگشت، شیر ها را دور می ریزند و یا وقتی به خانه می آورند، نمی خورند.

وی با انتقاد از عدم ساماندهی توزیع شیر در برخی مدارس تاکید کرد: مگر هدف از توزیع شیر، مصرف کردن شیر توسط بچه ها نیست؟! چرا شیر در بین ساعت کلاس توزیع و با همراهی معلم های مهربان مصرف نمی شود تا همه بچه ها مجبور به استفاده بشوند. اگر در سایر مدارس هم همین روال برگزار می شود که توزیع شیر اصلا فایده ای ندارد و برعکس ضرر اقتصادی هم دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :