19 دی آنلاین: برخی خبرها در فضای مجازی و محافل رسانه ای حاکی از تصویب لایحه پنج میلیارد تومانی هزینه سفر استانی رئیسی به قم در جلسه شورای اسلامی شهر قم است.

به گزارش خبرنگار 19 دی آنلاین؛ برخی خبرها در فضای مجازی و محافل رسانه ای حاکی از تصویب لایحه پنج میلیارد تومانی هزینه سفر رئیسی از تهران به قم در جلسه شورای اسلامی شهر قم است که البته هنوز با تایید یا تکذیب از سوی احدی از شورای شهر روبرو نشده است. 

در همین خصوص، کانال خبری قم نیوز نوشت: «قمی ها برای سفر دو روزه رئیسی به قم 5 میلیارد تومان هزینه مستقیم پرداخت می کنند. 

خبرنگاران قمی گزارش دادند که لایحه دو فوریتی پرداخت هزینه 5 میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور ابراهیم رئیسی به قم امروز در شورای اسلامی شهر قم تصویب شده است. 

این هزینه به جز هزینه ای است که به طور غیرمستقیم توسط ادارات و سازمان ها در قالب های مختلف از جمله اضافه کار نیروها پرداخت خواهد شد 

در همین حال روح الله کریمی یکی از فعالان رسانه ای قم طی مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «آقای رئیس جمهور! اندکی صرفه جویی لازم است. 

لایحه دوفوریتی پرداخت هزینه 5 میلیارد تومانی سفر ریاست محترم جمهوری به قم امروز در شورای اسلامی شهر قم تصویب شد. امیدوارم با دستور دکتر رئیسی، در هزینه‌کرد این سفر صرفه جویی شود

البته این اولین بار نیست که هزینه سفرهای استانی ابرهیم رئیسی خبرساز شده است. چندی پیش محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با سفرهای استانی دولت به روزنامه آرمان ملی گفت:

»*دولت رئیسی اعتقاد راسخی به سفرهای استانی دارد و طی ۳ سال گذشت بارها به استان‌های مختلف سفر کرده و به روایت رسانه‌های دولتی و حامی دولت مصوبات به تصویب رسیده در برخی از این سفرها به سرانحام رسیده است.

*این درست که رئیس‌جمهور معتقد به حضور میدانی در سفرها استان‌ها است اما بهتر آن است که به جای اینکه هر ماه یک سفر به استانی صورت بگیرد و هزینه‌هایی نیز در برداشته باشد در تهران نشسته و دستورات را صادر کند و مدیران استانی پیگیری کارها را داشته باشند تا روند بهتری بر کارها حاکم شود.

*من نفس سفرهای استانی را کار مثبتی می‌دانم، اما اینکه رئیس‌جمهور و تیم همراهمش برای چند بار به یک استان سفر می‌کند بدین معناست که نتوانستند سیستمی را که مشکلات استان حل شود طراحی کنند. برای همین فکر می‌کنند می‌توانند با مراجعات مکرر این مشکلات را حل کنند.

*همین که رئیس‌جمهور لازم می‌داند چند بار به یک استانی برود به این معنی است که اصل سفرهای استانی به یک سیستم تبدیل نشده و رفع مشکلات آنها صرفا با حضور شخص آقای رئیس‌جمهور قابل پیگیری است که نشان‌دهنده عدم کارآمدی بروکراسی حاکم بر دولت است.

*سفرهای استانی دولت برای این است که کارنامه‌ ارائه کنند. وی تصریح کرد: اخیرا رئیس‌جمهور به یکی از استان‌ها رفت و اعلام کرد که چند صد پروژه را افتتاح کرده و بعد که اعتبار و بودجه مصرفی را اعلام کردند نشان می‌داد که بودجه هر پروژه ۵۰ میلیون بوده است. رئیس‌جمهور برای پروژه ۵۰ میلیونی باید به استان برود؟ حتی بخشدار یک شهر کوچک هم می‌تواند آن را افتتاح کند و نیازی به حضور رئیس‌جمهور نیست. به‌نظرم رئیس‌جمهور یک استراتژیست است و باید در مرکز کشور در ساختمان رئیس‌جمهوری از نخبگان استفاده کند و از مشورت آنها بهره‌مند شود و در جلسات سیاست‌گذاری حضور پیدا کند

در این خصوص برخی صاحب نظران معتقدند تصاویر سفرهای استانی ابراهیم رئیسی به محلی برای تبلیغات و نمایش اعضای تیم رسانه‌ای دولت در فضای مجازی تبدیل شده است.

در حالی انتقاد از هزینه های پیش بینی شده برای سفر دو روزه رئیسی به قم همچنان سرخط خبرهای اهالی رسانه ای قم است که تا کنون این خبر از سوی شورای اسلامی شهر تایید نشده است. اما در عین حال علی اقبالی، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم در گفت وگویی با رسانه دولت با اشاره به سفر ۲ روزه رئیس جمهوری به قم اظهار کرد: رویکرد سفرهای استانی رئیس جمهور در دولت مردمی سیزدهم حذف تشریفات و خدمت رسانی به مردم با حداقل هزینه است و یکی از مهم‌ترین تلاش‌های دولت، ارتباط چهره به چهره هر چه بیشتر مسئولان با مردم، حضور در بین آنان و شنیدن صحبت‌ها و توجه به درد دل های مردم از نزدیک است.

وی اظهار داشت: سفرهای استانی که هیات دولت انجام می‌دهد، نیازی به کمک‌های مالی سایر دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها ندارد و هیچگونه درخواست کتبی یا شفاهی نیز به آنها ارسال نمی‌شود و استان قم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس علاوه بر بازدید ها و دیدارهای عمومی رئیس محترم جمهور و وزار، راه اندازی «میز خدمت» توسط وزارت خانه ها با حضور معاونین وزرا و مدیران ارشد ملی و استانی در محل ادارات کل استان یکی از ابتکارات این دولت بوده است که مسیر دسترسی مردم به دولت در تمامی وزارت خانه ها را تسهیل نموده؛ لذا نه تنها این اقدامات ارزشمند، هزینه‌ای بر دوش استان نداشته بلکه این اقدامات از وظایف و ماموریت‌های ذاتی هر دستگاه اجرایی در استان‌ها می‌باشد؛ بنابراین نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست که بخواهد از سایر دستگاه‌های اجرایی کمک بگیرد.

اقبالی تصریح کرد: برداشت از منابع عمومی شهری و هزینه در سفر رئیس جمهور با رویکرد استاندار قم در تضاد جدی قرار دارد لذا ضمن تشکر از دغدغه میهمان نوازی اعضای محترم شورای شهر قم، درخواست داریم؛ چنانچه این خبر مقرون به صحت می‌باشد، نسبت به لغو آن مصوبه اقدام فرمایند و آن اعتبار را صرف آبادانی و پیشرفت شهر قم هزینه نمایند.

گفتنی است؛ رئیس جمهور پنجشنبه و جمعه هفته جاری به قم سفر خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :