19 دی: خبرگزاری رویترز گزارش کرده که هفتاد و شش کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی ملحق شوند.

هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است.

ست برکلی، مدیر اجرایی اتحادیه واکسن‌ها "جی‌‌ای‌‌وی‌آی"، به رویترز گفته که این طرح هماهنگ، معروف به " کواکس" به امضای ژاپن، آلمان، نروژ و بیش از ۷۰ کشور دیگر رسیده است.

بر اساس این طرح این کشورها به طور اصولی توافق کرده‌اند که واکسن کرونا را از طریق این مرکز برای مردم کشورهایشان فراهم کنند.

ست برکلی در این مصاحبه گفت: "ما در حال حاضر ۷۶ کشور با درآمد متوسط و درآمد بالا را داریم که قصد مشارکت خود در این طرح را تایید کرده‌اند و انتظار داریم که این تعداد افزایش یابد."

او گفته : "این خبر خوبی است و نشان می‌دهد که طرح کواکس اکنون در سراسر جهان علاقه‌ای را که امیدوار بودیم جلب کرده است. "

ست برکلی به رویترز گفت: " هماهنگ کنندگان کواکس در حال مذاکره با چین هستند تا دریابند که آیا این کشور هم می تواند به این برنامه بپیوندد. ما دیروز با دولت چین دراین باره گفتگو کردیم. هنوز هیچ توافقنامه‌ای با آنها امضا نکرده‌ایم اما پکن سیگنال مثبتی داده است."

آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد به دلیل مخالفت دولت دونالد ترامپ به دخیل بودن سازمان بهداشت جهانی در برنامه کواکس، به این طرح نخواهد پیوست.

اما اتحادیه اروپا گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه می توانند واکسن های بالقوه کرونا را از طریق کواکس خریداری کنند.

هدف از این طرح بازداشتن دولت‌های کشورها از احتکار واکسن کرونا و در اولویت قرار دادن واکسیناسیون افرادی است که در هر کشور، در خطر بیشتری قرار دارند.

سازمان بهداشت جهانی برنامه کواکس را به عنوان "یک سیاست بیمه ارزشمند" برای همه کشورها توصیف می کند تا دسترسی مطمئن و ایمن واکسن کرونا را بعد از تهیه و تایید آن تضمین کند.

  • نویسنده :
  • منبع :