19 دی: یکی از مراجع تقلید شیعیان بر اولویت برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: اگر حوزه هم مجازی شد، روی حضور و غیاب دقت بسیاری انجام شود.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز شنبه در آیین بازگشایی حوزه‌های علمیه در پیام تصویری با تبریک آغاز سال حوزه، گفت: اولین حوزه علمیه به دست پیامبر اسلام(ص) گشوده شد.

وی افزود: آیه 122 سوره توبه با صراحت بیان می‌کند که پیامبر(ص) دستور تشکیل حوزه علمیه دادند. خداوند دستور داد ‌که عده‌ای در مدینه تعلم در دین پیدا کنند و زمانی که مجاهدان به سوی آنها بازگشتند، به آنان تعلیم دهند.

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: تعلیم پیامبر(ص) و امام علی(ع) در مسجد صورت می گرفت که این مساله تا زمان امام باقر و امام صادق(ع) ادامه داشت که حوزه علمیه شیعه گسترش عظیم پیدا کرد. پس از این حضرات مرحوم شیخ طوسی اولین نفری بودند که حوزه علمیه نجف را تاسیس کردند و در سایر شهرستان ها این روند توسعه یافت و سپس این حوزه در قم تشکیل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این میراث بزرگ، از زمان پیامبر اکرم(ص) برای ما باقی مانده است. حوزه علمیه سند افتخار ما است. اگر حوزه علمیه نباشد، اسلام به تدریج محو می شود.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: سه موضوع مهم را در حوزه امروز نباید فراموش کرد. امروز شرایط بسیار سختی است. اگر می توان حوزه را به شکل حضوری و لو کم، برگزار شود، باید اینکار انجام شود. خود بنده تصمیم گرفتم که دروس با 10 نفر تشکیل و ضبط شود. این دروس باید با رعایت همه شئونات بهداشتی دنبال شود. اگر این این روند نشد نوبت به حوزه مجازی می‌رسد. پس تا امکان دارد حوزه علمیه را باید حضوری تشکیل داد.

وی اظهارکرد: نکته دوم اینکه اگر حوزه هم مجازی شد، روی حضور و غیاب دقت بسیاری انجام شود. نباید کلاس‌ها به شکلی برگزار شود که قید و بندی برای حضور وجود نداشته باشد.

این مرجع تقلید یادآور شد: نکته سوم این است که مسایل اخلاقی در حوزه های مجازی کمرنگ نشود. طلاب باید در کلاس‌های مجازی یا حضوری حتما روی شرح احادیث و مسایل اخلاقی تمرکز داشته باشند.

وی بیان کرد: حوزه علمیه به دو عنصر علم و اخلاق استوار است. همانگونه که علم باید در حد اعلی باشد، تقوا و اخلاق نیز باید در حد اعلی باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنده از صمیم دل برای همه شما دعا می کنم و مسئول حوزه های علمیه کشور و شورای عالی حوزه را دعا می کنم که در این شرایط سخت آبروی حوزه علمیه را حفظ کنند.

وی بیان کرد: در شهرستان ها نیز باید مدیران حوزه علمیه شهرستان ها با همین برنامه ها خودشان را هماهنگ کنند و چنان شود که در آن شهرها هم مثل قم حوزه علمیه حضوری در صورت امکان و اگر امکان ندارد با رعایت همه موازین بهداشتی و آموزشی و اخلاقی کلاس ها برگزار شود.

این مفسر قرآن کریم در پایان گفت: دعای امام زمان(عج) نیز شامل حال حوزه های علمیه است.

  • نویسنده :
  • منبع :