19 دی: سال تحصیلی جدید در حالی آغاز به کار کرده است که بسیاری از خانواده‌ها نگرانند بهای آموزش فرزندانشان به قیمت جانشان تمام شود.

سال تحصیلی جدید اگر چه قرار بود امسال با وجود استمرار کرونا به صورت غیرحضوری آغاز شود، اما درست ۴۸ ساعت مانده به نواخته شدن زنگ مهر در سراسر کشور، تصمیمات به یکباره تغییر کرد و تمامی مدارس ملزم به آموزش حضوری برای دانش‌آموزان شدند.

این مسئله در حالی اجرایی شد که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند این تصمیم را با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته و در این زمینه تابع نظرات آنان هستند.

با این وجود اگر چه آموزش و پرورش قول‌های بسیاری را درباره رصد کادر آموزشی و دانش آموزان به خانواده‌ها، رسانه‌ها و عموم مردم داده، اما این مسئله نگرانی خانواده‌ها را برطرف نکرده و بسیاری از آنان در گفتگو با میزان اعلام کردند که در سال تحصیلی جدید، تصمیمی برای فرستادن فرزند خود به مدرسه در این شرایط کرونایی ندارند.

با این وجود در میان اولیای دانش آموزان، افرادی هم هستند که با توجه به نامشخص بودن پایان کرونا تصمیم به رفتن فرزندانشان به مدرسه گرفتند، اما با نگرانی از به خطر افتادن سلامت فرزندانشان درصددند تا نظارت کاملی را بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس داشته باشند.

خانواده‌ها نگرانند سلامت فرزندانشان فدای آموزش شود

بازگشایی مدارس امروز در مورخ ۱۵ شهریور ماه و درست دو هفته مانده به آغاز سال تحصیلی در حالی آغاز شده است که بسیاری از خانواده‌ها از برنامه روزانه و هفتگی فرزندانشان اطلاعی ندارند و منتظرند تا در صورت نهایی شدن این مسئله برای حضور یا عدم حضور فرزندانشان در مدرسه تصمیم بگیرند.

در نتیجه بلاتکلیفی بسیاری میان خانواده‌ها موج می‌زند و این شنبه به جای اینکه برای آنان یادآور لحظه‌های شیرین باشد، بیشتر به شنبه بلاتکلیفی و دلهره مبدل شده است.

در همین رابطه امروز به مدرسه نوجوانان واقع در منطقه ۴ که با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز به کار کرد، رفتیم تا نظرات والدین دانش‌آموزان را در این شرایط جویا شویم.

یکی از مادران حاضر در این مراسم با انتقاد از اینکه تصمیم به حضوری آمدن فرزندان به مدرسه خیلی دیر به آنان اعلام شده است، گفت اگر قرار بر این بود که مانند سال‌های تحصیلی گذشته فرزندان به صورت حضوری در مدرسه فعالیت کنند، چه نیازی بود که ما را متحمل خرید گوشی هوشمند برای نصب سامانه شاد کنند؛ آن هم در شرایطی که در همین اولین روز سال تحصیلی امکان استفاده از شاد وجود ندارد و هنوز این اپلیکیشن در حال به روز رسانی است.

این مادر با ابراز نگرانی از اینکه من نمی‌خواهم سلامت فرزندم فدای آموزش شود، تاکید کرد: آموزش و پرورش در حالی خانواده‌ها را مجبور به حضور فرزندانشان در مدرسه کرده است که عملا هیچ تضمینی را به خانواده‌ها مبنی بر مریض نشدن فرزندانمان در سال تحصیلی جدید نداده است.

 

او با بیان اینکه فرزندش از بنیه قوی برخوردار نیست، خاطر نشان کرد: نمی‌توانم مطمئن باشم که همه مادر‌ها و پدر‌ها نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و آموزش آنان به فرزندانشان کوشا باشند در نتیجه ممکن است سهل انگاری یک خانواده جان همه دانش آموزان را به خطر بیندازند در نتیجه فرزند من که بنیه قوی ندارد، آسیب خواهد دید و من از این باب بسیار نگرانم.

در حین صحبتمان با این مادر نگران، مادر دیگری به جمعمان اضافه شد و تاکید کرد: مگر به گفته خودشان سامانه شاد ارتقا نیافته است که مدارس را اینگونه به صورت حضوری آغاز و نگرانی بسیاری را به خانواده‌ها تحمیل کردند.

من امروز در مراسم نمادین بازگشایی مدارس که با حضور وزیر همراه بود آمدم تا صدایم را به گوش همه برسانم که چه کسی جواب نگرانی‌های مادرانه ما را نسبت به سلامت جگرگوشه هایمان خواهد داد.

از او پرسیدیم برنامه شما برای ادامه حضور فرزندتان در مدرسه چیست که او در جواب گفت اگر کوچکترین اهمال یا سهل انگاری از سوی کادر آموزشی مدرسه نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی و یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی ببینم قطعا از حضور فرزندم در مدرسه ممانعت به عمل آورده و اجازه نخواهم داد تا از این باب آسیب ببیند.

صحبتمان با مادر‌ها که تمام شد به سراغ یکی از پدران دانش آموزان رفتیم و نظر او را درباره حضور دانش آموزان با وجود استمرار شرایط کرونایی جویا شدیم.

جالب اینجا بود که او نظر مخالفی با دیگران داشت و در این رابطه تاکید کرد فرزندم در سال تحصیلی گذشته چیزی از آموزش‌های مجازی فرانگرفت و افت تحصیلی شدیدی را در این رابطه پیدا کرد، در نتیجه من تصمیم دارم فرزندم را به مدرسه بفرستم چرا که این بیماری مشخص نیست تا چه زمانی ادامه دارد و هر کدام از ما در خیابان یا در سر کار خود با این خطر مواجه هستیم.

این پدر تاکید کرد: ممانعت من از حضور فرزندم در مدرسه تنها او را از امر تحصیل محروم می‌کند.

وقتی از او پرسیدم آیا نگرانی از این مسئله ندارید که فرزندتان در ابتلا به کرونا آسیب ببیند، جواب داد که من هم مانند دیگر اولیا نگرانم، اما ماندن فرزندم در خانه را به صلاح نمی‌دانم و ترجیح می‌دهم فرزندم وقتش را در مدرسه بگذراند.

اگر چه این بخشی از صحبت‌های اولیای دانش آموزانی بود که امروز به همراه فرزندانشان در مراسم نمادین نواخته شدن زنگ مهر شرکت کرده بودند، اما این پرسش همواره وجود دارد که آموزش و پرورش چه تضمینی را در رابطه با سلامت دانش آموزان می‌تواند به خانواده‌ها ارائه دهد و با توجه به محروم بودن بسیاری از مدارس از امکانات آموزشی در سراسر کشور این نگرانی وجود دارد که این تصمیم تبعات سنگینی را با خود به همراه داشته باشد.

در این شرایط اگر چه مدارس قول داده اند که تمامی تلاش خود را برای حفظ سلامت دانش آموزان به کار گیرند، اما امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش در صورت نقصان یا اشکال در اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در تصمیم خود برای ادامه فعالیت مدارس به صورت حضوری تجدید نظر کرده و سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دهند.

  • نویسنده :
  • منبع : میزان