19 دی: رئیس اتاق ایران و چین معتقد است که تقویت یوان به جای دلار به عنوان ارز برتر رایج میان کشورها، از مدتها پیش در دستور کار این کشور قرار گرفته، اما این اقدام یک پروسه برنامه ریزی شده و زمان بر است که حتی خود چینی ها نیز زیاد عجله و اصراری برای انجام سریع این فرآیند ندارند.

در طی دهه های گذشته، کشور چین به عنوان بازیگر اصلی قدرت اقتصادی جهان، اقداماتی ضد دلاری را با هدف افزایش نفوذ پول ملی و ایجاد تنوع در دارایی های ارزی خود در بازارهای بین‌المللی آغاز کرده است.

دومین قدرت برتر اقتصادی جهان با پیشرفتهای روز افزون خود در بسیاری از عرصه ها به خصوص تکنولوژی و فن آوری های نوین با هدف کاهش نفوذ امریکا در تلاش است تا به یک پرچمدار در دنیا تبدیل شود.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، تحلیلگران بانک امریکایی مورگان استنلی در گزارشی که در روز جمعه منتشر شد، اعلام کردند که سهم یوان چین در دارایی های ذخیره ارزی جهانی می تواند به بیش از دو برابر از سطح فعلی دو درصدی آن برسد و برتری خود را نسبت به سهم ین ژاپن و پوند انگلیس جلوه گر سازد.

مورگان استنلی همچنین پیش بینی کرده بود که با فشارهای پکن برای استفاده بیشتر از یوان در سطح بین المللی، پول ملی این کشور می تواند جایگاه سوم را در میان ارزهای بزرگ در سطح جهان تا ده سال آینده کسب کند.

طبق برآوردهای این بانک، واحد پول چین که به طور رسمی به آن رنمینبی یا RMB می گویند، می تواند تا سال ۲۰۳۰ به پنج تا ۱۰ درصد دارایی های ذخیره ارزی در جهان برسد و ذخایر ارز خارجی دنیا را شامل شود.

در همین رابطه، جیمز لرد استراتژیست بین المللی این بانک گفت: با توجه به افتتاح بازار مالی در چین، بین المللی تر شدن بازار سرمایه که در سهام و درآمد ثابت مشاهده می شود به همراه نسبت فزاینده معاملات برون مرزی با رنمینبی، استفاده بیشتر و مطرح شدن پول ملی این کشور را به گونه ای واقعی جلو می دهد.

همچنین این بانک با وجود تأثیر پاندمی ویروس کرونا در اقتصاد چین و همچنین سایر نقاط جهان، چشم انداز مثبت خود را نسبت به یوان تغییر نداده و از نظر آن، آخرین پیش بینی، پیش بینی پیشین که در ابتدای سال گذشته توسط این بانک انجام شده بود را تأیید می کند که بر اساس آن، بانک های مرکزی بیشتری در سراسر جهان به تدریج یوان را در صندوق های خود ذخیره کرده اند.

طبق اظهارات مورگان استنلی، حداقل ۱۰ ناظر ارز در سال گذشته، این ارز را به ذخایر فارکس خود اضافه کرده اند که تعداد کل دارندگان آن به ۷۰ نفر رسیده است. (معامله در بازار فارکس عبارت است از خرید یک ارز و هم‌زمان، فروش ارزی دیگر و به عبارت دیگر تبادل ارز خارجی می باشد)

در حالی که استراتژیست‌های بانک بین المللی گلدمن ساچز هشدار داده اند که با تلاش چین برای دستیابی به قدرت برتر جهانی با استفاده بیشتر از یوان در سطح بین المللی، نگرانی های جدی در رابطه با موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهان وجود دارد، مجید رضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با کسب جایگاه سوم یوان به عنوان سومین ذخیره ارزی جهان اظهار کرد: با توجه به این که بیش از یک دهه است که یوان چین به عنوان یک ارز جهان شمول در نظر گرفته شده و تقویت این پول ملی در دستور کار این کشور قرار گرفته، اما این اقدام یک پروسه برنامه ریزی شده از سوی چین در جهت تقویت پول ملیست که حتی خود چینی ها نیز زیاد عجله و اصراری برای انجام سریع این فرآیند ندارند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین همچنین گفت: چین هم اکنون برخی از مبادلات خود را با برخی از کشورهای حوزه آسه آن مانند روسیه و کشورهای آسیای میانه و دیگر هم پیمانان تجاری خود از طریق یوان انجام می دهد، اما این اقدام و تلاش چین در این باره به این مفهوم نیست که مثلا طی پنج سال آینده جایگاه دلار به عنوان ارز شماره یک جهان خدشه دار و ضعیف می شود، زیرا معتبرتر شدن این ارز برای مبادلات بین المللی در سطح جهان زمان بر است که دولت چین بر خلاف اقداماتی که امریکا به عنوان رقیب اصلی اقتصادی آن انجام می دهد، طبق زمان بندی و برنامه از پیش تعیین شده در حال حرکت می باشد.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: خود چین نیز بزرگترین ذخایر ارزی دلار با رقمهای چندین میلیارد دلاری را در اختیار دارد و حتما به شکلی عمل می کند که کمترین میزان آسیب به اقتصاد آن وارد شود و یوان به تدریج با استفاده از پارامترهای مختلف به ارز رایج بین کشورها تبدیل شود و چین به نقطه بزرگترین اقتصاد دنیا دست یابد.

بر اساس گزارش سی ان بی سی، داده های صندوق بین المللی پول نشانگر این مسئله است که سهم یوان در ذخایر جهانی از زمانی که برای نخستین بار در سبد ارزهای ذخیره اصلی این صندوق قرار گرفت، دو برابر شده است. در آن زمان ، سهم یوان یک درصد بود که اکنون ۲.۰۲ درصد رسیده است. رقبای اصلی آن این ارز یعنی ین و پوند انگلیس به ترتیب ۵.۷ و ۴.۴۳ درصد سهم دارند و دلار آمریکا تقریباً ۶۲ درصد سهام جهانی فارکس و یورو بیش از ۲۰ درصد را تشکیل می دهند.

حریری همچنین اظهار کرد که در این میان، جنگ تجاری میان امریکا و چین که ایالات متحده آغاز کننده آن بوده است، می تواند به این مسئله مرتبط باشد زیرا سرعتی که چین ممکن است به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود نسبت به پنج یا ده سال گذشته خیلی بیشتر شده است. در ده سال گذشته اینگونه مطرح بود که از سال ۲۰۵۰ چین به عنوان قدرت برتر معرفی می شود و هم اکنون بسیاری از کارشناسان ده سال آینده (۲۰۳۰) را در راه رسیدن به این هدف پیش بینی کرده اند.

بر اساس اعلام سی ان بی سی، البته برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که به این زودی ها یوان جایگاه نخستین دلار را به دست نخواهد آورد، اما پیش بینی های دیگر حاکی از آن است که بازارهای جهانی کنترل خود را در بازارهای جهانی از دست داده است.

رئیس اتاق ایران و چین تصریح کرد که بزرگترین تاجران در چین بوده اند و از ده بانک برتر جهانی، چهار عدد از آنها چینی هستند. همچنین، چین به لایه هایی از عمق تکنولوژی دست یافته که موجب می شود امریکا را به عنوان هژمونی تکنولوژی در دنیا پشت سر گذارد. از جمله اتفاقاتی که در نسل پنجم و ششم اینترنت و اینترنت اشیا و هوشمندی از سوی چینی ها در حال رخ دادن است که امریکا با نظاره این مسائل شدت جنگ و تنش خود با این کشور را افزایش می دهد تا چین از اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده خود عقب بیفتد.

حریری در پایان گفت: روابط پولی و بانکی در دنیا در آینده با نام انقلاب ارزهای مجازی در حال دگرگونی می باشد و بسته به نحوه رخ دادن آن و تسلط بانک‌های مرکزی بر ارز های دیجیتال، هر اقتصادی به اندازه خود و از طریق ارزهای دیجیتال احتمال دارد که در روابط پولی و بانکی دنیا موثر باشد تا ازین طریق از سلطه دلار در جهان کاسته شود اما به هر حال زمانبندی قابل اتکایی در این رابطه وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار