19 دی آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: با توجه به بارش‌ها در سال آبی جاری و تخصیص متناسب آب ورودی به استان در فصول گرم و خشک، قطعی آب نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان امروز در نشست خبری گفت: با توجه به بارش‌ها در سال آبی جاری و تخصیص متناسب آب ورودی به استان در فصول گرم و خشک، قطعی آب نخواهیم داشت.
مهدی نظرزاده با اشاره به منابع تامین آب شرب به استان گفت: ۸۶ درصد از آب شرب استان قم از سد کوچری و مابقی از منابع محلی آب همچون سد ۱۵ خرداد، چاه‌های شهری و چاه‌های دشت علی آباد تامین می‌شود.
وی به افزایش سهمیه تخصیصی آب استان قم از سد کوچری اشاره کرد و گفت: سهمیه در نظر گرفته شده استان از سد کوچری ۸۷ میلیون متر مکعب در سال جاری بود که با رایزنی‌های انجام گرفته و همچنین نزولات جوی مناسب، این سهمیه به ۱۰۳ میلیون متر مکعب افزایش یافت. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه به وضعیت نه چندان مناسب سد ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: سد ۱۵ خرداد ظرفیت ذخیره ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارا می‌باشد، اما در حال حاضر تنها ۳۲ میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده است. 
وی افزود: از ۳۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سد ۱۵ خرداد، تنها ۱۶ میلیون متر مکعب قابل برداشت است و با این حساب این سد، کمتر از ۱۰ درصد از حجم کل، آب دارد. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به سهم بالای روستاییان در استفاده از آب شرب تصفیه شده اشاره کرد و گفت: در حالی که ما ۵۲ هزار نفر ساکن روستایی داریم این تعداد نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب، آب در سال مصرف می‌کنند. 
نظرزاده علت قطعی آب در برخی روستا‌ها را همین افزایش بیش از حد مصرف عنوان کرد و گفت: در برخی روستا‌ها از آب شرب برای آبیاری مزارع، درختان و باغ‌ها استفاده می‌شود.
وی به طرح آب و فاضلاب استان با اشاره به برخورد با مشترکان پرمصرف و خوش نشین‌ها در روستا‌ها گفت: اگر این مشترکین همکاری لازم را برای مدیریت مصرف نداشته باشند، پس از صدور اخطار‌های لازم، آب شرب آنها تا حد زیادی محدود می‌شود به طوری که فقط پاسخگوی نیاز‌های بهداشتی و آشامیدیشان باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :