19 دی آنلاین: ۵۵۰ دانشجو از کالج‌های پزشکی عربستان سعودی از ۳۰ دانشگاه و کالج بهداشتی به نمایندگی از تمام ۱۳ منطقه به صورت داوطلبانه در ایام حج خدمات بهداشتی و اورژانسی را به میهمانان خدا در اماکن مقدس ارائه کرده‌اند.
وبگاه الشرق الاوسط نوشت: «فعالیت دانشجویان عربستانی در برنامه سلامت داوطلبانه در حج برای شانزدهمین سال پس از تأسیس آن توسط مرحوم دکتر احمد الخرنوبی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین داوطلب سلامت یاد می‌شود، در حال انجام است».
دکتر «جاسر الشهری»، رئیس هیأت مدیره انجمن خیریه برای مراقبت‌های اولیه بهداشتی (درهم وقایا)، که برنامه توسعه سال به سال برنامه را تأیید می‌کند در مصاحبه خود با الشرق الاوسط گفت که استفاده از کیسه چابک را برای اولین بار در موسم حج ارائه کرده‌ایم که شامل چتر، صندلی و میزی است که به صورت یک کیسه سبک تا می‌شود. حمل آسان برای داوطلب و استفاده از آن در هنگام رسیدگی به پرونده‌ها در موسم حج استفاده می‌شود.
الشهری خاطرنشان کرد: «یکی از تحولات امسال گسترش حضور تیم‌های بهداشتی در میدان از طریق دو تیم در مزدلفه به تعداد ۱۰۰ تیم است که پس از تهیه سایت جدید برای آنها در دو سایت توزیع شده است که در سال‌های گذشته این چنین نشده بود.
دکتر جاسر خاطرنشان کرد: این تیم‌ها برای اولین بار در فصل جاری گروه‌هایی از زائران خارج از کشور را از عرفات تا مزدلفه و منا همراهی می‌کنند تا خدمات اورژانسی به آنها ارائه شود.
وی افزود: تعداد اکیپ‌های میدانی داوطلب بیش از ۱۳۰ نفر است که در اماکن حیاتی عتبات عالیات پراکنده شده‌اند، علاوه بر آن پل جمرات را با چهار طبقه آن در منا برای ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی و ارتقای آگاهی‌های بهداشتی زائرین از شیوع عفونت‌های جدی تحت پوشش قرار می‌دهند.
به گفته رئیس هیأت مدیره جمعیت خیریه مراقبت‌های اولیه سلامت؛ ۵۵۰ داوطلب تحت یک برنامه آموزشی فشرده شامل جنبه‌های نظری و میدانی به مدت شش روز مستمر قرار گرفتند که تعداد ساعات آموزشی به ۹۳۵۰ ساعت رسید.
دکتر الشهری بیان کرد: تیم‌ها برای تسلط بر شرایط رایج سلامت در ایام حج از جمله استرس گرمایی و آفتاب زدگی و نحوه افتراق بین آنها، درمان آسیب‌های دیابتی‌ها و موارد خستگی در هنگام وقوع بلایا و قابلیت تشخیص مواردی که نیاز به انتقال به مراکز بهداشتی و درمانی دارد، آموزش‌های گسترده‌ای دیده‌اند.
انجمن خیریه مراقبت های اولیه بهداشتی «درهم وقایه» برنامه سلامت داوطلبانه حج را در شانزدهمین فصل خود تحت نظارت وزارت بهداشت و سلامت در مکه مکرمه به نمایندگی از شهرک پزشکی ملک عبدالله، ملی اجرا می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :