19 دی آنلاین: جواد قارایی نوشت: تا زمانی که شهر ماکوی آذربایجان غربی در ایران جانمان چشم‌انداز ما نباشد، نمی‌توانیم باور کنیم رضاشاه، چه حماقت بزرگی انجام داده است.
جواد قارایی تهیه‌کننده، کارگردان و راوی مستند تلویزیونی «ایرانگرد» با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تا زمانی که ما از شهر ماکوی آذربایجان غربی در ایران جانمان به این چشم‌انداز نگاه نکنیم، نمی‌توانیم باور کنیم که رضاشاه با وجود خدماتی که به ایران داشت، چه حماقت بزرگی انجام داد.تهیه‌کننده مستند «ایرانگرد» بیان کرد: آنچه تماشا می‌کنید بخشی بسیار با ارزش از ایران جان است که توسط رضاشاه به ترکیه بخشیده شد. آرارات بسیار باارزشِ بزرگ و آرارات کوچک. 
قارایی اظهار کرد: بزرگ‌ترین ننگ تاریخی دوران حکومت رضاخان و جداییِ بخش اعظمی از ایران و دادن مناطق استراتژیک به همسایه‌هایی ایران در پیمان سعدآباد است.وی تصریح کرد: رضاشاه پهلوی ارتفاعات آرارات در غرب ایران را به ترکیه،قسمت‌هایی از شرق ایران را به افغانستان و منطقه سوق‌الجیشی اروندرود شط‌العرب) را به عراق بخشید.راوی «ایرانگرد» در پایان خاطرنشان کرد: او به سرلشکر ارفع که با توضیحات و دلایل فراوان می‌خواست رضا شاه را از این اشتباه بزرگ منع کند گفت: این کوه با آن کوه و این تپه و آن تپه با هم چه فرق دارند. مهم نیست این کوه‌ها مال کدام کشور باشد. مهم دوستی بین ما و ترکیه است. بدهید برود. 
  • نویسنده :
  • منبع :