19 دی آنلاین: مدیرکل بهزیستی قم بابیان اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی در این استان بیشتر از ظرفیت و کودکان بی‌سرپرست موجود است، گفت: هم‌اینک ۸۰۰ خانواده قمی در صف دریافت فرزندان بی‌سرپرست هستند در حالی‌که تنها ۱۹ کودک شیرخوار در بهزیستی وجود دارد.
سید صادق میرئی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سال گذشته ۲۸ مورد فرزندخواندگی در استان قم با دستور نهاد قضایی صورت گرفت.
وی گفت: موضوع فرزندخواندگی یکی از مباحث مهمی است که به‌صورت جدی مورد توجه خانواده‌های فاقد فرزند در سطح استان قم است.
وی ابراز کرد: داشتن سلامت روان و دارا بودن شرایط عمومی خانواده‌ها برای فرزندخواندگی مهم‌ترین شرایط برای تکفل فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست است.
مدیرکل بهزیستی قم، موضوع کودکان را موردتوجه قرارداد و گفت: ۲۵ درصد از ورودی کودکان کار و خیابانی در استان به اتباع خارجی تعلق دارد.
میرئی ادامه داد: برای کاهش کودکان کار و خیابانی در استان قم، با همراهی مددکاران اجتماعی و سازوکارهایی انجام‌گرفته، فرآیند توانمندسازی این افراد و جلوگیری از بازگشت به خیابان، انجام می‌گیرد.
وی یادآور شد: به‌ غیر از استان قم، چهار هزار مددجو در سطح ۲ شهرستان کهک و جعفرآباد از خدمات و حمایت‌های سازمان بهزیستی برخوردار هستند.
کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و ۲ بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است
جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد.
طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به‌ شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتاسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده‌ است.که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیر رسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.
مدیرکل بهزیستی قم در ادامه، موضوع اعتیاد را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی این استان یاد کرد و گفت: سال گذشته ۱۲ هزار نفر در قم تحت پوشش خدمات مختلف ترک، توانمندسازی و غیره قرار گرفتند.
وی ادامه داد: هر فرد معتاد بین ۳ تا ۶ ماه در این مراکز نگهداری و درمان می‌شود و پس از بهبود شرایط درمانی برای بازگشت به زندگی اجتماعی و توانمندسازی در حوزه اشتغال به مرکز صیانت بهزیستی معرفی می‌گردند.
۳۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قم قرار دارند که حدود ۲۳ هزار نفر از آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند که از این‌ بین هشت هزار نفر با معلولیت‌های شدید روبه‌رو هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :