19 دی آنلاین: معاون فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: قمی‌ها بار دیگر پس از حدود یک ماه، مصرف ۹۸۰ مگاواتی برق را ثبت کردند.
سید محمد ارجمندزاده شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به گرمای شدید هوا و ثبت مصرف 980 مگاواتی برق دیروز و امروز در استان اظهار داشت: پیش از این اوایل مردادماه هم با ثبت رکورد 980 مگاوات بالاترین میزان مصرف برق برای استان ثبت شده بود.
معاون فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قم افزود: برای جلوگیری از خاموشی راهی جز صرفه جویی نداریم.
وی عنوان کرد: اصطلاح گنبد حرارتی هم اکنون در غرب آسیا و خاورمیانه استقرار دارد. طبیعتا کشور ما هم مشمول این مسئله است و حتما بر جریان زندگی مردم تأثیر خواهد گذاشت. یکی از مسائلی که از این جهت بسیار تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، سبک مصرف ما در انرژی برق به‌ویژه استفاده‌ از وسایل سرمایشی است.
ارجمندزاده بیان کرد: 50 هزار مگاوات و معادل 50 درصد از انرژی کل کشور در بارهای سرمایشی هستند. طبیعتا با توجه به موضوع گنبد حرارتی و گرمای زیادی که روزهای اخیر در کشور ما مستقر خواهد بود، توجه به مدیریت مصرف انتظار می‌رود. 
معاون فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان کرد: توجه به 2 نکته حائز اهمیت است؛ اول اینکه وقتی گرما بالا می‌رود به طبع مصرف بالا رفته و فشار بر تجهیزات شبکه تولید، انتقال و توزیع برق نیز بالاتر خواهد رفت. جریان بالاتر به ایجاد گرما در شبکه برق‌رسانی منجر خواهد شد. این گرما زمانی که می‌خواهد تبادل حرارتی با هوای اطراف داشته باشد، باید به خنکای مطلوبی برسد تا به مردم خدمت کند.
وی تصریح کرد: چنانچه ما و همشهریان عزیز مدیریت مصرف و نحوه مطلوب استفاده از وسایل سرمایشی را مورد توجه قرار ندهیم، می‌تواند بر استمرار برق‌رسانی اختلال ایجاد کند. به این نکات توجه داشته‌ باشیم که، دمای کولر گازی را روی 24 تنظیم کرده و از دور تند کولرهای آبی کمتر استفاده کنیم. وسایل روشنایی را اندک مصرف کنیم و بیشتر از نور موضعی استفاده کنیم.
معاون فنی شرکت توزیع نیروی برق استان قم در پاسخ به این سوال که استفاده از ترانس 200 به چه صورت است، گفت: یکی از مواردی که باید به جهت کاهش تلفات در شبکه مدنظر داشته باشیم، تنظیم قدرت مطلوب ترانس‌هاست. در کنار خدمتی که باید به مردم عزیز ارائه دهیم، ضروری است تا مراقبت باشیم که قدرت ترانس‌ها از حد مطلوب عبور نکند.
ارجمندزاده افزود: سعی ما بر این است که هم بحث صنعت و رشد بار را در نظر داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم از ترانس‌هایی که در سطح استان نصب شده و به هر دلیلی کم‌بار شده است، با جابه‌جایی که صورت می‌دهیم استفاده کنیم. با این کار به مشترکین عزیز خدمت‌رسانی می‌کنیم و با استفاده از ترانس‌های کم‌بار کاهش قدرت می‌دهیم و ترانس‌های 200 را در جای جدید نصب می‌کنیم.
وی در تشریح پویش با انرژی گفت: همشهریان عزیز می‌توانند نرم‌افزار "با انرژی" را از طریق بازار دریافت و نصب کنند. با 15 درصد کاهش مصرف انرژی و شرکت در چالش‌هایی که در این نرم‌افزار تعریف شده، می‌توانند از جوایز بسیار ارزنده‌ای از جمله 300 دستگاه خودرو و ده‌ها میلیارد تومان دریافت کنند.
دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت هم اعلام کرد: در پی افزایش دمای هوا و مصرف برق به منظور مدیریت مصرف بهینه برق مقرر شد تمامی مراکز دولتی و بانک ها، مراکز علمی آزاد، آموزشگاه‌های زبان دولتی و غیر دولتی، پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی و بیمه‌ها به جز مراکز درمانی و خدمات‌رسان در قم، روز پنج شنبه از ساعت 6 تا 10 صبح فعال باشند.
همچنین دورکاری برای کارکنانی که به خاطر شرایط جسمی امکان حضور در محل کار ندارند، بلامانع است.
  • نویسنده :
  • منبع :