19 دی:‌ آیین آغاز سال تحصیلی جدید دوره فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) روز شنبه با حضور جمعی از طلاب، فضلا و شخصیت‌های حوزوی در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار در قم برگزار شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این آیین در سخنانی با اشاره به اینکه امسال سومین سال تحصیلی داوطلبان این دوره است اظهار داشت: وجود این گونه کلاس های تخصصی فقه نشان دهنده رشد حوزه علمیه قم است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بیان داشت: ما باید بتدریج متون قوی و منابع خوبی را برای این دوره تدوین کنیم، آخرین منبع تنظیم شده در این مورد، کتاب آیه های قرآنی مربوط به فقه پزشکی است که ما معتقدیم هرکسی بخواهد در عرصه ی فقه پزشکی صاحب رای شود، باید حداقل یک دوره به صورت اجتهادی این کتاب را مطالعه نماید.

وی افزود: تشکیل گروه فقه پزشکی، یک تحول بزرگ در حوزه علمیه قم است اما ما باید بیشتر از اینها تلاش کنیم تا بتوانیم طلبه هایی عالِم به مسائل مستحدثه ی پزشکی تربیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تقویت متون فقه پزشکی هم وظیفه استادان مرکز فقهی ائمه اطهار است و هم طلبه هایی که در این گروه مشغول به تحصیل هستند.

استاد درس خارج حوزه گفت: هرچه زمان بیشتر پیش می رود، بیماری ها و امراض تکثیر بیشتری پیدا می کنند و بر زندگی مردم و حتی فرهنگ آن ها تأثیر بیشتری می گذارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اساسا مساله دین و امور پزشکی مساله بسیار مهمی است و جای تامل دارد، اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، حرف درستی نیست، زیرا ما در متون اسلامی جوابی برای همه ی مریضی ها نداریم.

وی گفت: اما در باب مساله اساسی سلامت و اهمیت پرداختن به آن، دین حرف دارد همانطور که در مورد علوم مهندسی دین در تمام مسائل فنی آن ورود نمی کند، در مورد تمام مریضی ها و راه های درمان آن ها نیز دین نظر نمی دهد.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به مثال هایی اظهار داشت: علم فقه، کیفیت ساخت بمب اتم را نمی گوید، ولی در مورد اصل درست کردن و تولید آن نظر می دهد و ما را به سمت راه درست در تولید و یا عدم تولید آن هدایت می کند.

وی با مهم برشمردن مسائل پزشکی جدید گفت: تغییر جنسیت، رحم اجاره ای، شبیه سازی و امثال این مسائل بوسیله علم بشر در دسترس انسان ها قرار گرفته است اما دین در مورد آن ها و روش رسیدن به این نتایج نظری ندارد ولی در مورد اینکه این امور چه تاثیری در مسیر سعادت و هدایت انسان دارد، دخالت می کند و نظر دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: بشر هر چقدر در علم پزشکی پیشرفت می کند نیازش به فقه هم بیشتر می شود.

وی ضمن تشکر از همه استادان گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: متاسفانه نهادهای مرتبط با نظام اسلامی در مورد مسائل مرتبط با دین، ارتباط قوی با حوزه برقرار نکرده اند تا به عنوان مشاور تخصصی از استادان و منابع حوزوی استفاده ببرند و این در حالی است که رهبری بارها این مطالبه را از مسئولان دستگاه های دولتی و غیردولتی مطرح کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :