19 دی:‌ رئیس انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه بالای ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها دپو شده است، گفت: روزانه ۴ هزار خودرو تولید می‌کنیم لذا با کمبود قطعات مواجه می‌‌شویم.

مهدی دادفر با اشاره به اینکه تولید نباید به بهانه نبود ارز بخوابد، افزود: ما هنوز نمی دانیم مسئولان دنبال چه هستند! این روند فعلی مناسب شرایط تحریمی نیست.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: سه میلیارد دلار قطعه که کمک حال تولید است وارد کشور شده‌است، اما مسئولان اجازه ترخیص نمی دهند و از طرف دیگر می خواهند قیمت‌ها را کاهش دهند.

دادفر با بیان اینکه در شرایطی که تولید خودرو صورت نمی‌گیرد، قیمت‌ها بالا می‌رود، ادامه داد: این ها جلوی واردات خودرو را گرفته اند، در حالیکه وقتی تاجر و صنعتگر به حال خود رها نشود و او دنبال منابع ملی نگردد، بازار قطعا بهتر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ میلیون یور کالای گروه ۴، در گمرکات کشور مانده که قبل از ممنوعیت، وارد کشورشده است، ولی چرا اجازه ترخیص آن را نمی دهند؟

دادفر گفت: مسئولان دوست ندارند مردم به هر نوع کالایی دست پیدا کنند و این را باید به راحتی بگویند.

وی افزود: مسئولان نه اجازه می دهند قطعات خودروی داخلی و نه خودروی خارجی وارد کشور شود، پس باید بگویند دنبال چه هستند و می خواهند مردم را به کدام سمت ببرند!؟

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه بخشی از قطعات ساخته شده در داخل کشور نیازمند قسمت‌های وارداتی است، گفت: تمام قطعاتی که امروز موجب ناقص ماندن خودروها شده در گمرکات موجود است، ولی در زمان ترخیص باید کد تخصیص ارز بانک مرکزی موجود باشد ولی بانک مرکزی در این زمینه کند عمل می کند.

وی افزود: ما پیشنهاد کردیم بدون انتقال ارز، خودروها را ترخیص کنیم چون با چند درصد بالا و پایین می توان این کار را انجام داد و این میزان خودرو هم ناقص در کارخانه‌ها نمی‌ماند.

نجفی منش با اشاره به اینکه بالای ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها دپو شده است، بیان کرد: روزانه ۴ هزار خودرو تولید می‌کنیم و لذا با کمبود قطعات مواجه می‌‌شویم، بنابراین باید مسئولان بانک مرکزی با ما همراهی کنند.

نجفی منش بر اساس برآوردها از حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز خارج شده از کشور سخن گفت و ادامه داد: حدودا ۲۰ میلیارد دلار ارز در منازل مردم وجود دارد که یا باید نگه داشته شود و یا قاچاقچیان این ارز را می‌خرند ولی این ارز باید در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :