19 دی آنلاین: مدیر نمایندگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم با اشاره به پالایش دبیرخانه‌های راکد ۱۰ دستگاه مختلف این استان گفت: حدود چهارمیلیارد برگه کاغذ مازاد را از چرخه اداری خارج کرده‌ایم، و ۸۴ جعبه اسناد ارزشمند این دستگاه‌ها را نیز به آرشیو ملی ایران سپرده‌ایم.
حجت‌الاسلام عباس دانشی روز سه‌شنبه در جلسه شورای اداری قم در تالار کرامت استانداری همچنین اظهار داشت: اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بیمه‌سلامت، سازمان قضایی نیروهای مسلح، تعزیرات حکومتی، تعاون روستایی، امور مالیاتی، آب و خاک، دیوان محاسبات، بیمه‌دانا و بیمه آتیه‌سازان حافظ از جمله این دستگاه‌ها بوده‌اند.
وی با بیان این نکته که قم در زمینه واگذاری و اهدای کتاب به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دومین استان کشور است گفت: سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار جلد کتاب از ناشران استان به کتاب‌خانه ملی اهدا شد.
دانشی با بیان اینکه ۳۷۶ جلد کتاب از شهرستان کاشان و سه هزار و ۹۶۱ نشریه نیز به نمایندگی از قم به کتابخانه ملی اهدا شد بیان داشت: ۱۳۳ عدد نوار کاست از سخنرانی شخصیت‌های مختلف و ۲۵۹ عدد احکام و عکس نیز از دیگر موارد اهدایی به شمار می‌آید.
وی ادامه داد: با توجه به خارج شدن این حجم از اسناد، ۲۵۶ قطعه فضا در این ادارات آزادسازی شد.
وی همچنین اهدای ۲ مجموعه ارزشمند به نمایندگی از کتابخانه ملی قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این مجموعه‌ها شامل آثار به جامانده از شهید والامقام دوران مقدس شهید بیطرفان و آثار و دست نوشته‌های آیت‌الله محمد یزدی(ره) رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم همچنین با اشاره به اینکه این استان به عنوان مرکز جهان تشیع و اسلام با هزاران شخصیت بزرگ سندساز و تاریخ‌ساز و منابع عظیم و تاثیرگذار همچنان فاقد اداره‌کل اسناد و کتاب‌خانه ملی است گفت: نمایندگی سازمان کتابخانه ملی قم پس از مدتی تعطیلی در دولت سیزدهم باردیگر راه‌اندازی شد، امیدواریم اداره‌کل اسناد و کتابخانه ملی در قم بیش از این معطل نماند و هر چه زودتر شاهد فعالیت آن باشیم.
۵۳۰ میلیارد ریال تجهیزات در مدارس قم توزیع شد
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز دراین مراسم گفت: برای سال تحصیلی جدید ۵۳۰ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی خریداری و بین مدارس استان توزیع کرده‌ایم.
علیرضا رحیمی با بیان اینکه ۳۱۵ هزار دانش‌آموز در قم مشغول به تحصیل هستند گفت: ۱۰ هزار نفر به دانش‌آموزان استان اضافه شده، افزایش جمعیت دانش‌آموزی ناشی از زاد و ولد است.
وی همچنین مهاجرت را دلیل دیگر افزایش تعداد دانش‌آموزان استان ذکر کرد و گفت: قم همچنان یکی از استان‌های مهاجرپذیر کشور می‌باشد.
وی در ادامه افزود: دانش‌آموزان استان در قالب یک‌هزار و ۶۳۳ مدرسه فعالیت می‌کنند، در سالجاری نسبت به سال قبل ۵۸ شیفت مدرسه به مدرسه‌های استان افزوده شده‌است.
رحیمی اضافه کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۱۳ مدرسه نوساز به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده، بیشتر این مدارس در مقیاس بزرگ احداث شده‌اند.
وی با بیان اینکه مدارس با مقیاس کوچک به ندرت در قم وجود دارد یادآور شد: در محدوده اطراف شهر قم به دلیل مهاجرت‌های صورت گرفته، به صورت جدی مشکل کمبود فضای آموزشی نداریم، ولی در سطح شهر با معضل کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستیم.
رحیمی همچنین تعداد کارکنان آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید را ۱۷ هزار نفر ذکر کرد و گفت: ۶۰۰ هزار نیروی کار در اداره‌کل و ناحیه‌های آموزش و پرورش قم فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه امسال گرایش دانش‌آموزان استان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای افزایش یافته است افزود: برای تامین بخشی از نیازهای دانش‌آموزان، حدود هشت شیفت به هنرستان‌های استان اضافه شده‌است.
وی با ابراز خشنودی از اینکه امسال مسئولیت پیگیری موضوع وسایل آمدوشد دانش‌آموزان به شهرداری و نهادی غیر از آموزش و پرورش سپرده شده‌است گفت: اگر مسئولیت این کارها از دوش مدیران مدارس برداشته شود، به تعلیم و تربیت که کار اصلی‌شان محسوب می‌شود، رسیدگی بیشتری می‌کنند.
وی در بخش دیگری سخنان با بیان اینکه امسال در شروع سال تحصیلی شاهد نواخته شدن زنگ ایثار و مقاومت و اقامه نماز جماعت در مدارس استان بودیم بیان کرد: آغاز سال تحصیلی جدید با افتتاح کتابخانه‌ها در مدارس استان همراه بود.
رحیمی در ادامه افزود: چون یک سوم دانش‌آموزان استان در سه مقطع ابتدایی و متوسطه‌های اول و دوم وارد فضای آموزشی جدید شده‌اند، آشنایی آنان با امکانات و فضای مدرسه ضروری است.
مدیرکل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه به مهارت‌آموزی، در ابتدای سال تحصیلی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در مدارس استان راه‌اندازی شد.
وی همچنین تاکید کرد: مدیران بخش‌های اقتصادی و صنعتی با آموزش و پرورش در اجرای طرح اردوهای راهیان پیشرفت همکاری کنند.
رحیمی با یادآوری اینکه طرح مذکور سال قبل ارائه شد ولی مورد توجه قرار نگرفت بیان کرد: هر کارخانه و واحد تولیدی صنعتی که امکان بازدید دانش‌آموزان را فراهم کند، در سرنوشت تحصیلی و کاری تاثیر بسزایی خواهد داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :