19 دی آنلاین: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: سرشماری کشاورزی سال ۱۴۰۳ در شهر قم بر اساس فهرست داده‌های موجود و در مناطق روستایی استان به صورت خانه‌به‌خانه برای کسب اطلاعات لازم از بهره‌برداران بخش کشاورزی انجام می‌شود.
محمد جواد شاکر آرانی روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری در استانداری قم بیان کرد: انجام سرشماری عمومی کشاورزی یکی از فعالیت‌هایی است که بر اساس قانون توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود، در قم استاندار رییس ستاد هماهنگی سرشماری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قائم مقام رییس ستاد و مدیر اجرای سرشماری است و بر همین اساس هماهنگی‌های لازم برای انجام سرشماری به بهترین نحو در حال انجام است.
وی افزود: ماموران مرکز آمار در این سرشماری به صورت خانه به خانه به منازل روستائیان مراجعه می‌کنند و در صورتی که فعالیت ساکنان آن خانه با لحاظ شرایط لازم جز موارد مورد توجه در سرشماری باشد، اطلاعات آنان به عنوان بهره‌بردار بخش کشاورزی ثبت خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز روند آموزش ماموران برای اجرای سرشماری از هفته آینده، ادامه داد: اجرای سرشماری از ۱۲ آبان ماه به مدت یک‌ماه آغاز می‌شود اما اگر به زمان بیشتری برای انجام کار نیاز بود،‌ این زمان بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: مهمترین هدف ما از انجام این سرشماری در استان قم رسیدن به آمار دقیق و صحیح در حوزه فعالیت‌های کشاورزی و ارائه این اطلاعات به مسئولان برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها در این حوزه مهم اقتصادی است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: در مجموع ۲۷ حوزه آمارگیری در شهرستان‌های استان قم در زمینه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ فعالیت خواهند کرد.
وی با اشاره به اهمیت انجام سرشماری برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر به منظور ارتقا کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی مردم، افزود: در همین رابطه نیاز است که مراجعان در هنگام پاسخ به سئوالات نهایت صداقت و همکاری را با ماموران سرشماری داشته باشند.
وی با بیان اینکه اطلاعات بهره‌برداران بخش کشاورزی در سرشماری ‌پیش‌رو برای سرعت بخشیدن به کار در تبلت ماموران ثبت می‌شود، ادامه داد:‌ این اطلاعات به صورت کاملا محرمانه توسط مرکز آمار ایران حفظ خواهد شد و هیچ گونه نگرانی برای مراجعان در این خصوص وجود ندارد.
شاکر گفت: مردم قم همواره در سرشماری‌ها همکاری خوبی با ماموران داشته‌اند و امیدواریم شاهد تداوم این روند در سرشماری عمومی کشاورزی سال‌جاری نیز باشیم.
گفتنی است در سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، فعالیت‌های ۹ گانه این بخش شامل، محصولات سالانه(زراعت)، محصولات دائمی(باغداری)، پرورش دام سبک(گوسفند و بز)، پرورش دام سنگین(گاو، گاومیش و شتر)، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی(ماهی و میگو)، پرورش زنبور عسل،‌ پرورش کرم ابریشم و پرورش طیور به روش سنتی مورد توجه خواهد بود؛ لازم به توضیح است مرغداری‌های صنعتی و واحدهای پرورش قارچ خوراکی مشمول این سرشماری نیست و اطلاعات آن‌ها از طریق پایگاه‌های داده استخراج می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :