19 دی آنلاین: دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه اول آبان‌ماه با هدف شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس وارد کازان در کشور روسیه شد.
پزشکیان در بدو ورود به کازان مورد استقبال مقامات ارشد تاتارستان روسیه قرار گرفت و با شیرینی محلی پذیرایی شد.
رئیس جمهور را در بدو ورود، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور: بریکس راهی برای برون رفت از تمامیت‌خواهی آمریکاست

رئیس‌جمهور گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است. 

مسعود پزشکیان روز سه شنبه پیش از سفر به روسیه در نشست خبری افزود: این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صورت می‌گیرد و نشستی است برای کشورهای عضو بریکس که به دنبال گسترش چندجانبه گرایی هستند. 

وی ادامه داد: بریکس سازمانی است که به منظور ایجاد وحدت و انسجام و برای کنترل قدرت بلامنازع آمریکا ایجاد شده است، در این سفر برنامه‌ داریم که در حوزه انرژی، صنعت، تجارت و گردشگری به توافقات خوبی برسیم. 

پزشکیان گفت: این سفر فرصتی است تا با روسای جمهور روسیه، چین و هند و سایر کشورهای حاضر دیدار و گفت وگو داشته باشیم. 

رئیس جمهور ادامه داد: روسای جمهور حاضر در این اجلاس، مواضع خود در مورد بریکس را ارایه خواهد کرد و این سفر می‌تواند یکجانبه‌گرایی آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد. 

پزشکیان گفت: اجلاس بریکس ارتباط ما را با کشورهای عضو قوی‌تر خواهد کرد و راهی برای برون رفت از یکجانبه گرایی آمریکا است.

برنامه کاری رئیس‌جمهور در کازان
رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در اجلاس اصلی بریکس که با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهد داشت.
علاوه بر پزشکیان، روسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، نخست وزیر هند و وزیر امورخارجه برزیل به نمایندگی از رئیس‌جمهور این کشور که به دلایل پزشکی غایب است، نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
«تقویت چندجانبه گرایی» موضوع محوری نشست سران بریکس خواهد بود.
رئیس‌جمهور کشورمان روز پنجشنبه سوم آبان نیز در اجلاس بریکس پلاس که با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این اتحاد که با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
بنا بر اعلام معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ، دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، در مجموع سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشورها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.
به گفته مهدی سنایی، این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکردهای جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه ای حائز اهمیت است.
  • نویسنده :
  • منبع :