19 دی: معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد گفت: با تسهیلات در نظر گرفته شده حدود ۲.۷ میلیون تن شامل پنج قلم کالایی امکان ترخیص فوری دارند.

مهرداد جمال ارونقی در مورد آخرین وضعیت موجودی کالای اساسی در هشت قلم کالا در بنادر خاطرنشان کرد: از چندی پیش طی توافقات صورت گرفته بین دستگاه‌های ذیربط این امکان فراهم شد تا پنج کالا بدون کد رهگیری ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا، ارائه کد رهگیری بانک مرکزی به عنوات تایید منشا ارز الزامی خواهد بود، افزود: با تسهیلات در نظر گرفته شده برای ترخیص سریع کالاهای اساسی صاحبان اقلام ذرت، جو، سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام نیاز به دریافت کد رهگیری بانک نداشته و می‌توانند برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص سریع کالاهای مذکور اقدام کنند.

معاون فنی و امور گمرکی ایران در ادامه به جزئیات موجودی ۳.۵ میلیون تنی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: تا این تاریخ حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تن ذرت، ۳۳۹هزار تن جو، ۲۳۷ هزار تن سویا، ۳۹۵هزار تن روغن خام و بیش‌ از ۲۵۵ هزار تن دانه‌های روغنی در بنادر موجود است.

ارونقی به وضعیت سه کالای دیگر نیز اشاره کرد و افزود: تا هفته گذشته بیش از ۳۶۰ هزار تن گندم، ۳۸۰ هزار تن شکر و حدود ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر وجود داشته است.

این مقام مسوول در گمرک ایران در ادامه موجودی کالاهای اساسی به تفکیک بنادر را اعلام کرد و گفت: از ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی بیش از ۲.۳ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره)، ۳۷۸ هزار تن شهید رجایی، ۱۱۰ هزار تن انزلی، ۳۶۸ هزار تن امیر آباد، ۱۲۳۰ تن شهید باهنر قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین ۸۹۷ تن از این کالاها در بندر بوشهر، ۳۰ هزار تن چابهار، ۱۶۵۰ تن خرمشهر، ۱۵۴ هزار تن نوشهر، ۷۵ هزار تن فریدون کنار و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در آستارا انبار شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :