19 دی: پیکر مادر سردار شهید محمدابراهیم همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در دوران دفاع مقدس روز سه‌شنبه پس از تشییع در گلزار شهیدان شهرضا در جوار حرم شاهرضا و مزار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

این آیین تشییع با حضور گسترده خانواده های معزز شهدا و ایثارگران، جانبازان، مسئولان و اقشار مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه از بیماری کووید-١٩ برگزار شد.

قرائت زیارت عاشورا، مداحی، سینه زنی و مرثیه سرایی از جمله برنامه های حاشیه آیین تشییع والده این سردار شهید شهرضای اصفهان بود.

حاجیه "نصرت همت" مادر شهید حاج محمد ابراهیم همت یکشنبه شب گذشته پس از ۳۷ سال دوری در ۹۱ سالگی به فرزند شهیدش پیوست و دارفانی را وداع گفت.
سردار شهید همت فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله غروب ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در جزیره مجنون در خاک عراق بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به شهادت رسید.
پیکر شهید حاج همت که زاده شهرضا در جنوب اصفهان بود پس از شهادت به زادگاهش بازگردانده شد و درجوار امامزاده شاهرضا به خاک سپرده شد.

محمد ابراهیم همت در۱۲ فروردین ۱۳۳۴ خورشیدی در شهرضا دیده به جهان گشود و تا مقطع دیپلم را در زادگاهش گذراند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی این رزمنده مجاهد در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا نقش اساسی داشت و توانست به کمک ۲تَن از بردارانش و سه تَن از دوستان خود سپاه این شهر را تشکیل دهد. سپس در اواخر ۱۳۵۸ خورشیدی به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت و برای دستیابی به این هدف به خرمشهر، بندر چابهار و کنارک در استان سیستان و بلوچستان رفت.
ابراهیم همت بعد از فعالیت های عقیدتی در سیستان بلوچستان در خرداد ۱۳۵۹ خورشیدی برای مقابله با ضد انقلاب به کردستان اعزام شد در آن زمان بخش هایی از منطقه کردستان در چنگال گروهک‌های مزدور گرفتار شده بود. وی توانست با مبارزه‌ای همه جانبه علیه عوامل استکبار جهانی و گروهک های خودفروخته عرصه را برآنها تنگ‌تر کند و از طرفی دیگر در جهت جذب مردم محروم کُرد و رفع مشکلات آنان به سهم خود تلاش کرد و برای مقابله با فقر فرهنگی منطقه اهتمام چشمگیری از خود نشان داد تا جایی که هنگام ترک آنجا مردم منطقه گریه می‌کردند و حتی تحصن کرده و نمی‌خواستند از او جدا شوند.

وی مدتی به عنوان مسوول روابط عمومی سپاه پاوه مشغول بود و پس از مدتی به عنوان فرمانده سپاه پاوه به جنگ پرداخت. براساس آماری که از یادداشت‌های آن شهید به دست آمده است، ایشان از مهر ۱۳۵۹ خورشیدی تا دی ۱۳۶۰ خورشیدی فرماندهی سپاه پاسداران پاوه را بر عهده داشت و در این مدت توانست عملیات های موفق در خصوص پاکسازی روستاها از وجود اشرار، آزادسازی ارتفاعات و درگیری با نیروهای ارتش بعث داشته باشد. لازم به ذکر است که شهید همت در ابتدای ورود به کردستان به جهت سوابق فرهنگی به مسوولیت روابط عمومی و تبلیغات سپاه در پاوه منصوب شد و به کمک بسیجی های کُرد، نشریه ای به نام پیام پاوه را راه انداخت و چندی بعد مسوولیت سپاه پاوه به او سپرده شد.
این فرمانده مدبر، قدرت عجیبی در مدیریت داشت، آن هم یک مدیریت سالم در اداره کارها و نیروها. با وجود آنکه به مسایل عاطفی و نیز اصول مدیریت احترام می گذاشت و عمل می کرد، در عین حال هنگام فرماندهی، قاطع بود. او نیروهای تحت امر خود را خوب توجیه می کرد و نظارت و پیگیری خوبی نیز داشت. فردی را که در انجام دستورات کوتاهی  می کرد، بازخواست و شخصی را که خوب عمل می کرد، تشویق می کرد.
پس از شروع جنگ تحمیلی از طرف رژیم بعثی عراق، شهید همت به صحنه کارزار وارد شد و در طول سالیان حضور در جبهه های نبرد، خدمات شایان توجهی برجای گذاشت و افتخارها آفرید. او و سردار حاج احمد متوسلیان به دستور فرماندهی محترم کل سپاه ماموریت یافتند، ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمد رسول الله (ص) را تشکیل دهند. در عملیات سراسری فتح المبین، مسوولیت قسمتی از کل عملیات به عهده این سردار دلاور بود. موفقیت عملیات در منطقه کوهستانی «شاوریه» مرهون ایثار و تلاش این سردار بزرگ و همرزمان اوست. شهید  همت در عملیات پیروزمند بیت المقدس در منصب معاونت تیپ محمد رسول الله (ص) فعالیت و تلاش تحصین برانگیزی را در شکستن محاصره جاده شلمچه – خرمشهر انجام داد و به حق می توان گفت که او و یگان تحت امرش سهم بسزایی در فتح خرمشهر داشتند و با اینکه منطقه عملیاتی دشت بود، او با استفاده از بهترین تدبیر نظامی به نحو مطلوبی فرماندهی کرد.
با شروع عملیات رمضان در ۲۳ تیر ۱۳۶۱ خورشیدی در منطقه شرق بصره فرماندهی تیپ ۲۷ رسول اکرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر تا زمان شهادتش در منصب فرماندهی انجام وظیفه کرد. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم  که او فرمانده قرارگاه ظفر بود، سلحشورانه با دشمن جنگید. در عملیات والفجر مقدماتی بود که شهید همت، مسوولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله (ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سید الشهدا(ع) بود، بر عهده گرفت.

سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی او در عملیات والفجر ۴ قابل توجه بود. وی در تصرف ارتفاعات کانی مانگا نقش ویژه‌ای داشت.
 صلابت، اقتدار و استقامت فراموش نشدنی این شهید والامقام و رزمندگان لشکر محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات خیبر در منطقه طلائیه و تصرف جزایر مجنون و حفظ آن با وجود حملات شدید دشمن باید دید. در خصوص پاتک های شدید دشمن همین بس که فرمانده سپاه سوم عراق در یکی از اظهاراتش گفته بود: «... ما آنقدر آتش بر جزایر مجنون فرو ریختیم و آنچنان آنجا را بمباران شدید نمودیم که از جزایر مجنون جز تلی خاکستر چیز دیگری باقی نیست.»
شهید همت سرانجام بر اثر اصابت گلوله توپ همراه با معاونش اکبر زجاجی در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ خورشیدی در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی به فیض شهادت نایل آمد و در گلزار شهدای شهرضا به خاک سپرده شد. در ابتدا قرار بود، شهید همت در قطعه ۲۴ بهشت زهرای تهران دفن شود اما به اصرار خانواده در زادگاهش و در کنار امامزاده شاهرضا به خاک سپرده شد با این حال در قطعه: ۲۴ ردیف:۷۷ شماره:۵۲۴ بهشت زهرا و در کنار مصطفی چمران، عباس کریمی و رضا چراغی سنگ مزاری برای وی نصب کرده‌اند و بسیاری تصور می‌کنند که او در بهشت زهرا دفن شد. شهید قاسم سلیمانی در خصوص نحوه شهادت شهید همت گفت: در ترک موتور نه در بنز ضدگلوله و در فضای ویژه همت در ترک موتور ناشناس در ضلع وسطی جزیره مجنون شهید شد و بیش از ۲ ساعت کسی نمی‌دانست آنکه افتاده همت است. برادرها طاقت این است...امتحان این است... و اینگونه است که او امروز بر جان‌ها حکومت می‌کند.

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا

تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا تشییع و خاکسپاری مادر شهید همت - شهرضا  

  • نویسنده :
  • منبع :