19 دی: «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنرانی خود به مناسبت آغاز ریاست این کشور بر شورای امنیت اعلام کرد که امکان گفت و گو و بحث جدید در خصوص بازگشت تحریم ها علیه ایران در این شورا که آمریکا بر آن اصرار و پافشاری دارد، منتفی است.

به گزارش رسانه های روسیه، واسیلی نبنزیا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت در سخنانی به مناسبت آغاز ریاست دوره ای روسیه بر شورای امنیت (در ماه اکتبر) گفت: آنچه که بطور حتم اتفاق نخواهد افتاد، بررسی ساز و کار ماشه (اسنب بک) برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران است.

وی تصریح کرد: مساله بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

گفتنی است در بند ۱۱ و ۱۲ توافق هسته‌ای (برجام) به پروسه اعمال مکانیسم ماشه اشاره شده است که اصطلاح «اسنب بک» هم به آن گفته می‌شود.   مکانیسم ماشه به معنی بازگشت فوری به دوران قبل از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که اگر یکی از اعضای امضا کننده توافق برجام که متشکل از تروئیکای اروپایی، ایران، چین، روسیه و آمریکا هستند، در اعمال و انجام تعهدات شکایتی داشته باشند، این شکایت ابتدا در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود و اگر در باره آن به توافقی نرسند، پرونده قابلیت ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل  پیدا می‌کند.

آمریکا در حالی که از برجام خارج شده و مفاد این توافق بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ در تایید این توافق را نقض کرد، در ماههای اخیر برای بکارگیری مکانیسم ماشه در مورد ایران تلاش کرد که با مخالفت شورای امنیت مواجه شد و ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورا، درخواست آمریکا برای تحریم ایران را رد کردند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ادامه سخنان خود در شورای امنیت گفت که رویارویی و اختلافات آمریکا و چین نباید بر فعالیت شورای امنیت تاثیر گذارد و کار آن را فلج کند.

وی با اشاره به اینکه قطعنامه شورای امنیت درباره مبارزه با ویروس کرونا مدتها است که تصویب نشده است، اضافه کرد: رویارویی آمریکا و چین در مسائل دیگر هم به چشم می خورد.

نبنزیا همچنین بر لزوم تمدید پیمان محدود کردن تسلیحات تهاجمی راهبردی معروف به پیمان استارت-۲ تاکید کرد.

اعتبار پیمان استارت-۲ در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان می رسد و آمریکا تاکنون به روسیه پاسخ صریحی در مورد تمدید این پیمان نداده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا