19 دی: پس از حدود ۲ هفته درگیری نظامی بر سر قره‌باغ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان توافق کردند تا تفنگ‌ها را زمین گذاشته و آرامش را به این منطقه مورد منازعه بازگردانند.

«زوراب منتاسکانیان» و «جیحون بایراموف» وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه در مسکو به میزبانی «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مذاکره کردند و سه طرف پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند.
بر اساس این توافق، از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) آغاز آتش‌بس در قره‌باغ برقرار می‌شود.
همچنین قرار شد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجیگری مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مذاکرات اساسی را با هدف دستیابی به یک توافق صلح‌آمیز در اسرع وقت ادامه دهند.
رییس بخش سیاست خارجی روسیه بیانیه‌ای را قرائت کرد که بر اساس آن آتش‌بس برای اهداف انسانی برای تبادل اسرای جنگی و سایر زندانیان و همچنین اجساد کشته‌شدگان مطابق با معیارهای صلیب سرخ بین‌المللی اعلام می‌شود. در عین حال، پارامترهای خاص رژیم آتش‌بس نیز به طور توافقی اعمال خواهد شد.

دعوت پوتین از باکو و ایروان به مذاکره در مسکو
این جلسه پس از آن برگزار شد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در بیانیه‌ای از وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دعوت کرد تا برای رایزنی درباره صلح در قره‌باغ به مسکو بروند. 
پوتین همچنین از طرف‌های مناقشه قره‌باغ دعوت کرد تا برای اهداف انسانی و مبادله اسرا و تخلیه اجساد سربازان کشته شده از میدان جنگ اقدامات جنگی متوقف شود.
دور جدید جنگ در منطقه مناقشه قره‌باغ ششم مهرماه جاری آغاز شد و طرف‌های ارمنی و آذربایجانی یکدیگر را به آغاز اقدامات نظامی متهم کرده‌اند.
روسیه به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از دو دهه پیش برای حل مساله قره باغ تلاش می‌کند اما تاکنون این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

نخست وزیر روسیه خواستار توقف فوری جنگ قره‌باغ شد
همزمان با حضور وزاری خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه در نشست روز جمعه کمیسیون بین دولتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ایروان گفت: لازم است که بلافاصله جنگ در قره‌باغ متوقف شود.
میشوستین در این نشست افزود: اختلافات دو طرف باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.
میشوستین با اشاره به نشست وزیران خارجه جمهوری آذربایحان و ارمنستان تاکید کرد: مسکو از همه ظرفیت های خود برای حل اختلافات دو طرف منازعه استفاده می‌کند.

طرح گروه مینسک
پیش از آغاز مذاکرات در مسکو، فرانسه، روسیه و آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در ژنو سوئیس طرح صلحی برای بازگرداندن آرامش به قره‌باغ ارائه کردند؛ البته تاکنون جزئیات آن علنی نشده است.
خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد، «الهام علی‌اف» رییس جمهوری آذربایجان گفت که اصولی که در این طرح ارائه شده است بایدن مبنای حل مناقشه قرار گیرد.

علی‌اف از آزادسازی چند منطقه دیگر در قره‌باغ گفت
در حالی که بایراموف و منتاسکانیان برای مذاکره در مسکو آماده می‌شدند، علی‌اف عصر جمعه در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری آذربایجان بطور زنده پخش شد، گفت: ارتش این کشور قصبه «هادروت» و نیز روستاهای «چایلی»، «یوخاری گوزلک»، «گورازیلی»، « قیشلاق»، «قاراجالی»، «افندیلر»، «سلیمانلی» و «سور» را در منطقه قره‌باغ در اختیار گرفت.
علی‌اف همچنین چند روز پیش از آزادسازی مرکز شهرستان « جبرایل» این کشور و چند روستای این شهرستان سخن گفته بود  .

تاکید جنبش عدم تعهد بر حل و فصل منازعه ارمنستان و آذربایجان 
علاوه بر کشورهای منطقه و برخی بازیگران بین‌المللی، جنبش عدم تعهد نیز خواستار حل وفصل هرچه سریع‌تر منازعه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد.
نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد که در سایه درگیری نظامی اخیر جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و ویروس کرونا و در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی برگزار شد، علاوه بر تصویب یک بیانیه سیاسی در ۳۶ بند مشتمل بر موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین المللی، پیش‌نویس یک بیانیه سیاسی ویژه پیشنهادی جمهوری آذربایجان در خصوص درگیری های اخیر این کشور با ارمنستان را نیز بررسی و تصویب کرد.
بیانیه اخیر با تأکید بر حمایت این جنبش از حل و فصل منازعه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان براساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تمرکز دارد.

ترکیه: هر آتش‌بسی بدون خروج ارمنستان از مناطق اشغالی شکست می‌خورد
در حالی که بسیاری از بازیگران و ناظران ۲ طرف درگیر در قره‌باغ را به آتش‌بس دعوت کردند، ترکیه از جمله کشورهایی بود که به حمایت از جمهوری آذربایجان روی آورد.
پس از آنکه احتمال برقراری آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان قوت گرفت، ترکیه اعلام کرد که هرگونه آتش‌بسی بدون خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی شکست می‌خورد.
«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت آنکارا خواهان راه حل دیپلماتیک برای پایان مناقشه قره‌باغ است، اما هر تلاشی از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که متضمن خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی آذربایجان نباشد، محکوم به شکست است.
 

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا