19 دی: در حالی که ترکیه و یونان سرگرم رقابت سیاسی و نظامی در دریای اژه بودند، زلزله شدید روز جمعه در این دریا، دردی مشترک و خسارات گسترده‌ای برای هر ۲ کشور به وجود آورد.

کانون این زلزله در ۱۶.۵۴ کیلومتری عمق زمین در نزدیکی شهر ازمیر ترکیه در ساحل شرقی دریای اژه قرار داشت. ترکیه قدرت این زلزله را ۶.۶ ریشتر، یونان آن را ۶.۷ ریشتر و مرکز زمین‌شناسی آمریکا نیز آن را هفت ریشتر اعلام کرد.

خسارات جانی و مالی

این زلزله تاکنون دستکم ۲۹۶ پس‌لرزه داشته که ۲۷ مورد آن بالای چهار ریشتر بوده است. همچنین یک زلزله ۵.۱ ریشتری در ۲۰ کیلومتری منطقه «کوش‌آداسی» در استان «آیدین» ترکیه ثبت شد.

تاکنون در ترکیه ۲۴ نفر بر اثر این زلزله کشته و دستکم ۸۰۴ نفر زخمی شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که در جزیره «ساموس» یونان نیز ۲ کودک بر اثر تخریب یک دیوار در جریان زلزله جان خود را از دست داده‌اند.

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که ۴۸۵ نفر از مجروحان تحت درمان قرار گرفته‌اند که ۲۵ تن آنها به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کرده و ۹ نفر برای درمان عمل جراحی شده‌اند.

به گفته وی، ۳۶۴ نفر از مجروحان از بیمارستان مرخص شده‌اند و تیم‌های امداد و نجات همچنان تلاش می‌کنند تا «از آلام مردم بکاهند.»

«یاووز سلیم کسگر» فرماندار ازمیر گفت که زلزله باعث بروز یک سونامی جزئی شده که بر اثر آن یک نفر زخمی شد.

وضعیت امدادرسانی

برخی منابع اعلام کردند دستکم ۲۰ ساختمان در ازمیر ویران شدند و عملیات امداد و نجات در هشت ساختمان به اتمام رسیده است. بیش از ۴۷۵ خودرو و حدود چهار هزار امدادرسان برای کمک به آسیب‌دیدگان و آواربرداری وارد عمل شده‌اند.

این در حالی است که هلال احمر ترکیه ۱۱۲ کارمند، ۱۳۷ داوطلب، ۲۷ خودرو و پنج آشپزخانه سیار به منطقه اعزام کرده است که ظرفیت خدمت‌رسانی به ۲۵ هزار نفر را دارند.

در شرایطی که کرونا بار دیگر اوج گرفته است، بیش از ۱۱۴ هزار ماسک نیز برای توزیع در میان مردم زلزله‌زده ارسال شده است.

«علی یرلیکایا» فرماندار استانبول اظهار داشت که این شهر که در ۳۲۸ کیلومتری شمال ازمیر قرار دارد، زلزله را احساس کرد اما خسارات جانی و مالی گزارش نشده است.

گزارش‌های وزرا و اردوغان

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه نیز گفت که چند استان همجوار از جمله اوساک، دنیزلی، مانیسا، بالیکشهر، آیدین و موگلا نیز خسارت‌های جزئی به ساختمان‌ها را گزارش کرده‌اند.

«عادل کارا اسماعیل‌اوغلم» وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه اطمینان داد که شبکه‌های حمل و نقل و ارتباطات در این کشور آسیبی ندیده است.

«بکر راکدمیرلی» وزیر کشاورزی و جنگل‌ها شخصا در تماسی تلفنی با تعدادی از قربانیان گفت‌وگو کرد و «فاتح دونمز» وزیر انرژی و منابع طبیعی نیز کارشناسانی را برای کمک به رفع مشکلات و تضمین تامین انرژی به کانون زلزله اعزام کرد.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه با زلزله‌زدگان ابراز همدردی کرد و گفت که دولت در کنار آنها می‌ماند.

پیام‌های وزرای ایرانی به همتایان ترکیه‌ای

به دنبال زلزله ازمیر، وزاری ایرانی در پیام‌های جداگانه به همتایان ترکیه‌ای، همدردی عمیق خود و آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان در ترکیه را اعلام کردند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با ابراز همدردی عمیق از وقوع این حادثه تلخ، برای مجروحان آرزوی سلامتی کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای هرگونه کمک در این خصوص به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی خطاب به «فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه ضمن اعلام تسلیت برای جان باختن تعدادی از شهروندان ترکیه و مصدوم شدن برخی دیگر در زلزله ازمیر، آمادگی ایران را برای هرگونه کمک و یاری به دولت و ملت ترکیه اعلام کرد.

سعید نمکی در این پیام نوشت: حادثه دلخراش زمین لرزه ازمیر که متأسفانه موجب جان باختن و مصدومیت تعدادی از شهروندان ترکیه‌ شد، موجب تألم و نگرانی است.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران  نیز در پیامی به همتای ترکیه‌ای خود «سلیمان سویلو»، ضمن اعلام تسلیت برای جان باختن تعدادی از شهروندان این کشور در زلزله روز جمعه ازمیر، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر نوع کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این واقعه را اعلام کرد.

«منصوره  باقری» معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با همتای ترکیه‌ای خود گفت‌وگو کرد و از اعلام مراتب همدردی و آماده‌باش نیروهای هلال احمر برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه خبر داد.

جمعیت‌های هلال احمر استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و تهران به حالت آماده‌باش درآمده تا در صورت نیاز برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان اقدام کنند.

پیام‌های کشورها و نهادهای بین‌المللی

بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی در پیام‌های جداگانه به ترکیه، با دولت و مردم آن کشور ابراز همدردی کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطین، کویت، عمان، قطر، اردن، لیبی، عربستان و اقلیم کردستان عراق در پیام‌هایی به دولت ترکیه جان‌باختن شهروندان زلزله ازمیر را تسلیت گفتند.

همچنین سازمان همکاری اسلامی، «شارل میشل» رییس شورای اروپا، «اورسولا فون در لاین» رییس کمیسیون اروپا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «تدروس ادهانوم» رییس سازمان جهانی بهداشت نیز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به ترکیه اعلام کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :