تحلیل
تحلیل علی ربیعی از انتخابات 11 اسفند؛ بنیادگرایان جامعه را دچار تنش خواهدکرد شنبه 19 اسفند 1402

تحلیل علی ربیعی از انتخابات 11 اسفند؛ بنیادگرایان جامعه را دچار تنش خواهدکرد

19 دی: معمولا در کشور ما، پیش از انتخابات، تحلیل‌ها، نگرش‌سنجی‌ها و گفت‌وگوهای زیادی پیرامون برندگان و بازندگان انتخابات صورت می‌گیرد، اما پس از انتخابات، کمتر پیرامون پیامدهای آن مطالعه و گفت‌وگو انجام می‌شود.

پشت‌پرده نرمالیزه کردن مشارکت پایین چهارشنبه 16 اسفند 1402

پشت‌پرده نرمالیزه کردن مشارکت پایین

19 دی: به عنوان مثال رای سفید را که بر اساس فتوای صریح رهبر انقلاب، حرام اعلام شده و بر اساس قانون هم قابل لحاظ در آرای مکتسبه برای محاسبه رای کاندیداها در میزان ۲۰ درصد لازم برای رسیدن به کرسی مجلس نیست را به پای حمایت مردمی می گذارند و یا اگر در انتخابات گذشته کرونا و عملکرد دولت روحانی را عامل مشارکت پائین و ۴۲ درصدی می دانستند، انتخابات امسال را با مشارکت ۴۰ درصدی پرشور قلمداد می کنند.

ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان؛ تهدید امنیتی برای ایران و پاکستان یکشنبه 15 بهمن 1402

ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان؛ تهدید امنیتی برای ایران و پاکستان

19 دی: کارشناس مسائل شبه قاره ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان را تهدیدی امنیتی برای ایران و پاکستان عنوان کرد.

آژانس؛ دربست به اسرائیل! سه شنبه 14 آذر 1402
نگاهی به مواضع عجیب گروسی؛

آژانس؛ دربست به اسرائیل!

19 دی: مواضع جهت دار مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، بیش از گذشته اثبات کرد رافائل گروسی، آژانس و تمام چارچوب های حرفه ای آن را به بیراهه کشانده است.

تأثیر توقیف کشتی اسرائیلی بر معادلات منطقه سه شنبه 30 آبان 1402

تأثیر توقیف کشتی اسرائیلی بر معادلات منطقه

19 دی: توقیف کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر، تحولی قابل تأمل در معادلات منطقه‌ای است، تحولی که در پی تداوم کشتار مردم غزه روی می‌دهد و می‌تواند جبهه‌گشایی تازه مقاومت هم تعبیر شود.

السودانی حامل چه پیامی برای تهران بود؟ سه شنبه 16 آبان 1402

السودانی حامل چه پیامی برای تهران بود؟

19 دی: وزیر خارجه آمریکا که شامگاه یکشنبه با پوشیدن جلیقه ضدگلوله به عراق سفر کرده بود در بغداد گفت که پیام بسیار واضحی به کسانی که نظامیان آمریکایی را تهدید می‌کنند ارسال کرده‌ایم که این کار را انجام ندهند اگرچه خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نیستیم.

دلایل پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان یکشنبه 14 آبان 1402

دلایل پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان

19 دی: پاکستان پس از ارائه یک مهلت یک ماهه برای خروج داوطلبانه مهاجران غیرقانونی افغانستانی، جمع‌آوری و اخراج افغان‌های غیرقانونی که تعداد آن‌ها بیش از صدها هزار نفر برآورد شده را آغاز کرده است.

روابط ایران و مصر در ریل جدید چهارشنبه 5 مهر 1402

روابط ایران و مصر در ریل جدید

19 دی: وزیران امور خارجه ایران و مصر اواخر هفته گذشته در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بعد از یک دهه با یکدیگر دیدار کردند و بر اساس اخبار منتشرشده در جریان این ملاقات، طرفین توافق کردند یک نقشه راه برای چگونگی ارتقای روابط بین ۲ کشور تدوین کنند.

 مشکل لیست واحد در اردوگاه اصولگرایان دوشنبه 3 مهر 1402
رویارویی حدادعادل با جبهه پایداری در اسفند ۱۴۰۲؛

مشکل لیست واحد در اردوگاه اصولگرایان

19 دی: انتخابات مجلس ۱۴۰۲ بیش از آنکه رقابت بین چپ و راست باشد، رقابت بین طیف های مختلف اصولگرایان است، از تندروها تا نواصولگرایان و عقلای و میانه روهای راست گرا.

چرا تروئیکای اروپا بدون خروج از برجام تحریم موشکی ایران را ادامه می‌دهد؟ جمعه 24 شهریور 1402

چرا تروئیکای اروپا بدون خروج از برجام تحریم موشکی ایران را ادامه می‌دهد؟

فرانسه، انگلیس و آلمان در اقدامی قابل توجه که از چندی پیش احتمال آن می‌رفت، اعلام کردند که به تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ایران با وجود لغو کامل آنها بر اساس قطعنامه ۲۳۳۱، به طور «یک جانبه» ادامه می‌دهند.

ماجرای وداع شاعرانه «شمخانی» سه شنبه 2 خرداد 1402

ماجرای وداع شاعرانه «شمخانی»

19 دی: علی شمخانی پس از ماه‌ها که بحث کناره‌گیری یا استعفایش در فضای رسانه‌ای و در پشت پرده جلسات و نشست‌ها مطرح بود، روز یک‌شنبه از دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره‌گیری کرد.

نشست «جده» و بازگشت روابط ایرانی - عربی جمعه 29 اردیبهشت 1402

نشست «جده» و بازگشت روابط ایرانی - عربی

۱۹ دی: یک نویسنده مصری در یادداشتی به نشست امروز سران اتحادیه عرب در جده عربستان پرداخت و تاکید کرد که به نظر می رسد در این نشست شاهد بازگشت روابط مصر، اردن، بحرین و مراکش با ایران باشیم.

آینده انتخابات ترکیه و تاثیر آن در سیاست خارجی ایران چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402

آینده انتخابات ترکیه و تاثیر آن در سیاست خارجی ایران

19 دی: پاک آئین گفت: اختلافات اردوغان با مخالفانش این کشور را وارد یک فضای دو قطبی خواهد کرد و در عرصه سیاست خارجی نمی‌تواند انرژی قبلی را صرف کند.

نتایج ملموس استراتژی توازن ساز دولت/اهداف سفرهای دریابان چیست؟ جمعه 26 اسفند 1401

نتایج ملموس استراتژی توازن ساز دولت/اهداف سفرهای دریابان چیست؟

19 دی: گره‌های روابط ایران با همسایگانش، آرام آرام و در سایه دیپلماسی پویا و توازن‌ساز دولت در حال گشایش است. رفع تنش هفت ساله با عربستان سعودی، کلید پایان‌بخش بسیاری از تنش‌ها و آغاز زدودن سوءتفاهمات با دیگر کشورهای منطقه است و دریابان شمخانی مسئول تثبیت دیپلماسی همسایه‌محور دول.

برندگان یک توافق ناگهانی شنبه 20 اسفند 1401

برندگان یک توافق ناگهانی

در حالی که در روزهای اخیر، توجه افکار عمومی در عرصه سیاست خارجی همچنان معطوف به نتایج سفر هفته گذشته مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و تصمیم شورای حکام در مورد عدم صدور قطعنامه علیه ایران بود، ناگهان در بعد از ظهر روز جمعه (۱۹ اسفندماه) خبر توافق تهران و ریاض در پکن برای ازسرگیری روابط بعد از ۷ سال، در صدر اخبار و تحلیل‌ها قرار گرفت.

اینستکس؛ کارت سوخته‌ای که خرج تلافی‌جویی شکست پروژه غرب در شورای حکام شد جمعه 19 اسفند 1401

اینستکس؛ کارت سوخته‌ای که خرج تلافی‌جویی شکست پروژه غرب در شورای حکام شد

19 دی: در پی ناکامی غرب برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع و تروئیکای اروپایی هم سازوکار شکست خورده‌ای را که برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده بود، تعطیل کرد.

گروسی در وین از توافقات در تهران نگهبانی خواهد کرد؟ دوشنبه 15 اسفند 1401

گروسی در وین از توافقات در تهران نگهبانی خواهد کرد؟

19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از چند ماه تنش در روابط ایران و آژانس و وجود اختلاف‌های فنی و حقوقی میان دو طرف به ایران سفر کرد.

آیا «سفر گروسی به تهران» به احیای برجام منجر می‌شود؟ شنبه 8 بهمن 1401

آیا «سفر گروسی به تهران» به احیای برجام منجر می‌شود؟

19 دی: بسیاری از کارشناسان معتقدند حل مسایل باقی مانده پادمانی میان ایران و آژانس به حل سیاسی موضوعات میان ایران و آمریکا بستگی دارد، اما آیا ایران و آمریکا در موقعیت یک تفاهم سیاسی هستند؟

روابط تهران و آنکارا زیر سایه چرخش‌های بی‌پایان اردوغان دوشنبه 3 بهمن 1401

روابط تهران و آنکارا زیر سایه چرخش‌های بی‌پایان اردوغان

19 دی: در حالی که کمتر از شش ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ترکیه خواهیم بود و حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان تلاش دارد که ریاست دو دهه‌ای خود بر ترکیه را همچنان تداوم دهد، یکی از پرونده‌های مهم در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تلاش بر گسترش روابط اقتصادی با ترکیه و تلاش برای اجرای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی میان تهران و آنکارا است.

تشابه «اکبری» و «شکدم» چیست؟ چهارشنبه 28 دی 1401

تشابه «اکبری» و «شکدم» چیست؟

19 دی: افسوس که هنوز عناصری با پیشانی‌های پینه‌ بسته، شعارهای دوآتشه، ژست‌های سوپرانقلابی و گفتارها و نوشتارهای بشدت افراطی در حال بردن همه چیز به لبه پرتگاه هستند و در عین حال کسی به این فکر نمی‌افتد که اینهمه نفرت ‌افکنی در داخل و مانع پیشرفت کارهای بزرگ شدن در روابط بین‌الملل، با چه هدفی صورت می‌گیرد.