19 دی: «سیدعباس عراقچی» فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران که به منظور معرفی و تبیین ابتکار ایران برای پایان دادن به اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد قره باغ بعد از باکو به روسیه سفر کرده بود، مسکو را به سمت ایروان ترک کرد.

عراقچی بعد از پایان مذاکرات با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ و «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود در امور برجام، هنگام ترک مسکو گفت: طرح تهران درباره مناقشه قره باغ را که بر مبنای اصول انسان دوستانه و توجه به خواست های طرف‌های درگیر تهیه شده پیشنهاد داده ایم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

وی تصریج کرد بعد از سفر باکو مذاکرات فشرده ای را در روسیه داشتیم که بحث اصلی در  باره مناقشه قره باغ و راههایی که برای پایان دادن به این بجران 

با توجه به طرح جمهوری اسلامی ایران می توان در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه در جلسه با رودنکو وی هم دیدگاههای روسیه را مطرح و باز کرد، افزود: نکته مهم این است که رویکردهای هر دو کشور نسبت به این بحران از شباهت های بسیازر زیادی برخوردار است و می توان گفت که دو کشوری که تا الان طرفی خود را حفظ کرده اند برای خاتمه دادن به این بحران در یک جهت حرکت می کنند.

سید عباس عراقچی فرستاده ویژه ایران که بامداد امروز پنجشنبه وارد مسکو شد، پس از مذاکره و رایزنی سه ساعته با آندری رودنکو معاون وزیرامورخارجه و نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ، با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود در امور برجام هم به گفت و گو نشست.

سفر منطقه‌ای عراقچی برای پیشبرد ابتکار ایران در زمینه حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ که باکو شروع و امروز پنجشنبه در مسکو ادامه یافت طی امشب و فردا در ایروان و آنکارا  به پایان خواهد رسید.

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین کرده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیشبینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قرهباغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا