19 دی: دادگاه عالی جنایی آنکارا امروز پنجشنبه ۲۹ نفر دیگر را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش آناتولی، چهارمین دادگاه عالی جنایی ترکیه در آنکارا امروز برای چهار نفر از غیرنظامیان ترکیه‌ به جرم دست داشتن در کوتای نافرجام ۲۰۱۶ با همکاری سازمان «فتح الله گولن» مستقر در آمریکا، ۷۹ بار حکم حبس ابد صادر کرد.

دادگاه روز پنجشنبه همچنین برای ۲۵ نفر از نظامیان ارتش که اکثر آنها از خلبانان سابق جنگنده‌های F-۱۶ هستند، به جرم حمله به نهادهای رسمی ترکیه در آنکارا در روز کودتا و تلاش برای ترور «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه حکم حبس ابد صادر کرد.

در مجموع ، ۴۷۵ نفر از متهمان به تلاش برای کودتای نافرجام که منجر به کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر شد، در چهار دور دادگاه حضور پیدا کردند که ۳۶۵ نفر از آنها به حبس ابد محکوم و پنج نفر نیز به صورت غیابی محاکمه شدند.

ترکیه در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ (تیر- مرداد ۹۵) بسیاری از حامیان و طرفداران فتح الله گولن را دستگیر کرد.

گولن که در پی صدور حکم تبعید، به ایالت پنسیلوانیا در آمریکا رفته و از سال ۱۹۹۹ (۷۸-۱۳۷۷) در آنجا زندگی می کند، مدعی است هیچ‌گونه دخالتی در این کودتا نداشته است.

این در حالی است که دستگاه امنیتی مبارزه با تروریسم ترکیه ماه گذشته نیز ۷۰ نفر را به اتهام ارتباط با جنش فتح‌الله گولن که متهم به دست داشتن در کودتا نافرجام ۲۰۱۶ است، بازداشت کرد.

چندی پیش نیز دادگاهی در استانبول «نظمی مته جانتورک» کارمند کنسولگری آمریکا در این شهر را به اتهام حمایت از گولن و کودتای سال ۲۰۱۶ علیه دولت ترکیه به پنج سال زندان محکوم کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا