۱۹ دی: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است به دلیل اینکه فتوا و قانونی علیه سیگار و قلیان نداریم افراد به راحتی می‌توانند از این مواد استفاده کنند.

حسین گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار 19 دی در مورد دلایل افزایش استفاده از مواد مخدر، اظهار داشت: شرع و مراجع فتوایی به حرمت سیگار و قلیان ندادند و عرف اجتماعی هم آنگونه که باید با این موضوع برخورد نمی‌کند؛ بنابراین قانونگذار هم قانونی برای آن وضع نکرده و این امر را به دست خانواده و نظام اجتماعی سپرده در صورتی که این مواد مخدر عادت زا و آسیب زا هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که مگر مراجع تقلید مانند آیت الله مکارم شیرازی فتوا ندادند که استعمال هر موادی که به بدن آسیب برساند حرام است؟ گفت: بله مراجع غیرمستقیم بیان کردند اما اسمی از سیگار و قلیان نیاوردند.

منتخب مردم دورود و ازنا در خانه ملت، تأکید کرد: در خانواده‌ای که فرد سیگاری باشد فرزندان به احتمال بیش از 70 درصد سیگاری می‌شوند که البته تحت تأثیر آموزش‌ها این درصد کمتر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه خانواده، اجتماع، رسانه‌ها و آموزش می‌تواند مانع این امر شود، افزود: مسئولان مربوطه و رسانه‌ها باید جوانان و خانواده‌ها را نسبت به عقوبت استفاده از این مواد آگاه کنند زیرا تنوع مواد مخدر آنقدر زیاد شده که دستگاه‌های کنترلگر هرچقدر تلاش کنند نمی‌توانند همه را محدود و کنترل کنند و مواد روانگردان خطرناکی در دسترس است که فرد را از خود بی خود می‌کند و حتی اعضای خانواده را سر می‌برند.

آگاهی بخشی بهترین شیوه مبارزه با مواد مخدر است

گودرزی ادامه داد: این گسترش و تنوع مواد مخدر، کنترل و مبارزه را پیچیده و سخت کرده و قانون و نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید لذا علاوه بر شیوه‌های کنترلی، بهترین شیوه توانمندسازی، فرهنگ سازی، هشدار و آگاهی بخشی نسبت به ضررهای مواد مخدر است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی هر ساله برای مبارزه و کنترل مواد مخدر ندامتگاه‌ها و مراکز پرورشی بودجه‌ای درنظر می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :