19 دی: نکته جالب درباره گزارش جهت دار و خصمانه ایندیپندنت آن جاست که نویسنده بجای بررسی پیشرفت و جایگاه ایران در تولید واکسن کرونا، به مسائل حاشیه‌ای و برخی مسائل غیرفنی و سیاسی درباره تولید واکسن کرونا در ایران پرداخته است.

به گزارش واکسن آنلاین؛ همزمان با این که خبرهای مرتبط با واکسن کرونا به دلیل شرایط حاد جهانی ناشی از شیوع این ویروس، در صدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد، نخستین آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی با نام «کووایران» نیز در رسانه های خارجی بازتابی گسترده داشته است و بسیاری از رسانه‌های بین المللی به این موضوع پرداخته‌اند.

ایندیپندنت انگلیس در گزارش خود توضیح داده است که واکسن از سوی شرکتی تولید شده که زیرمجموعه یک نهاد تحریم شده از سوی خزانه داری آمریکاست و حتی مسئولان و مدیران این شرکت نیز تحت سنگین ترین تحریم‌های آمریکا قرار دارند. جالب آن جاست که این نشریه انگلیسی اما اشاره‌ای به سختی و دشواری کار برای محققان ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا نکرده و فقط در اشاره ‍‌ای گذرا و سطحی، به تولید واکسن در ایران همزمان با تحریم آمریکا اعتراف کرده است.

نویسنده همچنین واکسن کرونای ایرانی را واکسنی معرفی می کند که فرایند تحقیق و تولید آن مشابه واکسن‌های فلج اطفال و آبله بوده و از یک ویروس ضعیف شده بدست آمده است.

به مانند دیگر رسانه‌های بین المللی، در گزارش ایندیپندنت نیز به گزینه‌های دیگر ایران برای مقابله و واکسیناسیون در برابر کرونا اشاره شده و گفته شده که ایران به صورت رسمی تائید کرده که با یک کشور خارجی نیز برای تولید یک واکسن دیگر کرونا همکاری می کند و واکسن دیگر ایران نیز به زودی وارد مرحله آزمایش های انسانی خواهد شد.

تهیه واکسن توسط ایران از طریق سازمان بهداشت جهانی نیز از دیگر بخش‌های گزارش ایندیپندنت است که مورد توجه واقع شده است.

با این حال همان گونه که گفته شد، گزارش به شدت جهت دار ایندیپندنت آن چنان با نگاهی سیاسی و خصمانه و ضد ایرانی تهیه شده که بیش از آن که بتواند به ابعاد تهیه واکسن کرونا در ایران بپردازد، به برخی دیگر از موضوعات غیرمرتبط و مباحث موافقان و مخالفان واکسن کرونا در ایران پرداخته و حتی تلاش داشته تا موضوع تولید واکسن کرونا در ایران را به موضوعی جناحی و سیاسی تقلیل دهد.

این در حالی است که تولید واکسن کرونا در ایران به دور از هرگونه نگاه‌های حزبی و سیاسی با استقبال گسترده در داخل و حتی ناظران بی طرف در خارج از ایران روبرو بوده و تا کنون اظهارنظرهای سیاسی و غیرفنی درباره واکسن کرونای ایرانی کمترین جایگاه را در بازتاب اخبار مربوط به آن داشته است.

گزارش اذعان داشته سابقه ایران در تولید واکسن بسیار پربار و قابل توجه است و تهران از دهه های گذشته همواره مرکزی پیشرو برای تولید واکسن در منطقه بوده است.

پیش از این، «دکتر سعید نمکی »، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرده بود: ساخت واکسن در داخل کشور به خوبی پیش می رود و علیرغم ذهنیت برخی افراد که به تولید داخلی ایمان و باور ندارند و شرکت های دانش بنیان و جوانان خوش فکر و خوش اندیشه و دانشمند کشور را قبول ندارند، در این راستا به خوبی پیش رفته ایم و خوشبختانه از بین ۱۲ شرکت، حداقل ۴ شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان جهانی بهداشت مراحل پیشرفت این شرکت ها را پذیرفته است.

  • نویسنده :
  • منبع :