19 دی: یک روانشناس با بیان اینکه نوع فرزند پروری والدین دانش آموزانی که تقلب می‌کنند باید بررسی شود، اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت دانش آموزانی که تقلب می‌کنند هدفی در زندگی ندارند، چراکه هدفمندی نوعی کنترل درونی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در چنین شرایطی که امتحانات به صور آنلاین برگزار می‌شود خود دانش آموزان بدون وجود کنترل بیرونی از تقلب کردن خودداری کنند.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرزند پروری نادرست والدینی که فرزندانشان تقلب می‌کنند، گفت: اگر دانش آموزی در شرایط فعلی امتحانات آنلاین و بدون حضور کنترل بیرونی _ناظر امتحانی_ تقلب می‌کند نشان دهنده این است که والین نتوانسته‌اند در فرزند پروری کنترل درونی را به فرزند خود آموزش دهند چراکه اگر کنترل درونی به درستی شکل گیرد دانش آموز ولو در امتحانات مجازی و آنلاین بر کار خود نظارت دارد. 

این روانشناس افزود: آموزش‌های فرزند پروری که از جمله آن‌ها کنترل درونی است باید از سوی والدین به فرزندان در سنین کودکی تا ۱۸ سالگی و بعضا ۲۱ سالگی منتقل شود تا بتوان از بروز چنین رفتارهایی جلوگیری کرد. از سوی دیگر اگر والدین فرزندپروری درستی را داشته‌اند اما فرزندان همچنان کنترل درونی ندارند باید دانش آموزان از لحاظ روانشناختی بررسی شوند تا علت چنین رفتارهایی مشخص شود. 

وی به قانونی آموزشی به نان "منطقه تقریبی" اشاره کرد که در آن به دانش آموزی که پس از مطالعه کامل دروس برای حل برخی مسائل کمک می‌شود تا به پاسخ و راه حل مناسب برسد اشاره کرد و ادامه داد: در چنین تکنیکی به دانش آموزی که مطالب درسی را به طور کامل مطالعه کرده کمک می‌شود (برای مثال خواندن صورت مساله به طور دقیق) تا او بتواند به پاسخ صحیح برسد و از این طریق مطلب در ذهن دانش آموز به درستی ثبت می‌شود اما تقلب کردن را نمی‌توان در زمره چنین تکنیکی قرار داد چراکه در تقلب دانش آموز بدون مطالعه دروس قصد دریافت نمره کامل و رسیدن به مطالب را دارد، بنابراین به طور کلی تقلب کردن زیر سوال می‌رود. 

به گفته طلوعی هدفمندی را می‌توان در تمام سنین به افراد آموزش داد. با آموزش هدفمندی و کنترل درونی به دانش آموزان و فرزند پروری به والدین می‌توان دوری از تقلب کردن را به دانش آموزان آموخت.چه بسا بسیاری از والدین هدف ندارند و اینگونه بی‌هدفی را به فرزندان خود نیز منتقل کرده‌اند. 

این روانشناس همچنین این را هم گفت که والدین باید توجه داشته باشند که امتحان انتهای فرآیند یادگیری نیست بلکه در امتداد یادگیری است. امتحان برای سنجش و نه مچ گیری از دانش آموزان انجام می‌شود. از سوی دیگر امتحان به خودی خود برای برخی دانش آموزان استرس‌زا است و اکنون به دلیل شرایط مجازی استرسی مضاعفی به آن‌ها منتقل می‌شود از این رو لازم است والدین در برقراری محیط آرام و مناسب در خانه تلاش کنند تا فرزندان به دلیل حجم بالای استرس و اضطراب خود به تقلب روی نیاورند. 

وی در ادامه به همراهی برخی والدین در تقلب کردن بچه‌ها اشاره و تصریح کرد: با چنین اقدامی اساس آن خانواده زیر سوال می‌رود چراکه ناخواسته در حال نوجوانی هستند که در آینده به شخصیت ضد اجتماعی تبدیل خواهد شد. 

به گفته طلوعی والدینی که از تقب فرزند خود ناراضی هستند باید از طریق شیوه تنبیهی صحیح که در اصول فرزند پروری آموزش داده می‌شود رفتار درست را در فرزند خود به ثبات برسانند. 

این روانشناس همچنین این را هم گفت که برخی والدین کمال‌گرا به دلیل توقع کسب نمره ۲۰ از فرزند خود ناخواسته منجر به تقلب دانش آموز می‌شوند چراکه فرزند ناچارا مجبور است برای جلب نظر والدین و غلبه بر استرس و اضطراب کسب نمره ۲۰ تقلب کند. بنابراین توصیه می‌شود والدین بر روی کسب نمره ۲۰ تاکید نداشته باشند. 

طلوعی در انتها تصریح کرد: از جمله تبعات بزرگ تقلب کردن، نگرانی از سطح سواد جامعه است. تقلب کردن در امتحانات آنلاین فعلی می‌تواند سطح سواد دانش آموزان اکنون که مسئولین فردای کشور هستند را تهدید کند. بنابراین لازم است به این پدیده به عنوان یک آسیب اجتماعی نگاه کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :