19 دی: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان اینکه همچنان این استان در شرایط آبی از نظر شیوع کرونا قرار دارد گفت: هم اکنون تنها نقطه قرمز کرونایی در این استان بخش کوچکی از منطقه پردیسان است.

سیامک محبی روز چهارشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا در سالن کرامت استانداری قم افزود: با اقدام‌های موثر صورت گرفته در استان به منظور کنترل این بیماری انتظار داریم ، وضعیت بهبود یابد.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در یک هفته منتهی به ۲۸ دی ماه سال جاری گفت: در این مدت با پذیرش بیماران در اورژانس از ۸۹ به ۱۰۹ نفر مواجه بودیم.

محبی گفت: روند مراجعه کنندگان، بستری ها و پذیرش بیمارستان ها نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشته‌است که می‌تواند ادامه این روند نگران کننده باشد.

وی گفت: در طول هفته گذشته ۱۰۰ نفر به صورت میانگین در مراکز درمانی قم بستری بوده‌اندو این درحالی است که تعداد بیماران فوتی مشکوک به کرونا از ۹ نفر به ۷ نفر کاهش ولی فوتی بیماران قطعی مبتلا به کرونا از ۴ به ۶ نفر افزایش یافته‌است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم، اظهرا داشت: بیش از یک هزار نمونه تست کرونا طی یک هفته گذشته در استان گرفته شده است که ۳۰۵ مورد ازآنها از جمله تست‌های سریع بوده‌است.

وی با بیان اینکه روند بیماریابی در استان افزایش یافته است گفت: میزان مثبت بودن آزمایش‌های استان به ۶ درصد در یک هفته گذشته افزایش یافته،این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته این آمار به ۳ برابر افزایش یافته‌است که امیدواریم این آمار جهش، یک افزایش موقتی باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استفاده مردم از ماسک در مراکز عمومی به ۷۴ درصد کاهش یافته است ضمن اینکه میزان استفاده از ماسک نیز در این مدت از ۸۲ درصد به ۷۴ درصد کاهش یافته است.

محبی گفت: استفاده از ماسک در واحدهای صنعتی ۹۳ درصداست که اهتمام این مراکز صنعتی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی قابل تقدیر است.

وی میزان استفاده کارمندان ادارات استان از ماسک را ۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی نیز در این مدت به ۵۸ درصد رسیده‌است که آمار پایینی است.

محبی، ادامه داد: ۵۵ مورد کرونا مثبت در هفته گذشته وجود داشته که ۴۵ مورد آنها از جمله موارد نیازمند پیگیری بود که از این تعداد ۴۱ مورد مراجعه به منزل توسط تیم‌های رهگیری انجام شده‌است که متاسفانه در چهار مورد نیز خانواده‌های مبتلا تیم‌های رهگیر را مورد پذیرش قرار ندادند.

ذخیره مناسبی از داروهای مرتبط با کرونا در قم وجود دارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه مدیریت غذا و فراورده های بهداشتی، مدیریت دارو و مواد تحت کنترل و مدیریت آزمایشگاه ها از جمله مسئولیت های این معاونت است گفت: ۱۶۰ داروخانه، ۸۰ مرکز ترک اعتیاد، شرکت های دارویی ، واحدهای بیمارستانی، ۳ شرکت تولیدی، ۳۰۰ واحد عطاری و بیش از ۳۰۰ باشگاه ورزشی در استان وجود دارد که نظارت بر این مراکز به عهده این معاونت است.

محمد حضوری با بیان اینکه ذخیره مناسبی از داروهای مرتبط با کرونا در استان وجود دارد ادامه داد: تامین واکسن آنفلوانزا ، پیگیری صدور مجوز برای دو واحد تولید الکل در استان، نظارت بر عرضه ملزمات دارویی و همچنین تامین ماسک و فراورده های ضدعفونی کننده در سطح داروخانه ها از جمله اقدام های انجام شده در سال‌جاری است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۳۵ واحد تولید کننده مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی و فروشگاه های عرضه کننده مواد آرایشی در قم وجود دارد و این در حالی است که نیروی انسانی این معاونت برای نظارت بر این واحدها تنها ۱۳ نفر است.

وی گفت: صدور مجوز برای ۱۸ واحد تولیدی برای تولید ضدعفونی ، صدور بیش از یک هزار پروانه تولید و ساخت فرآورده های غذایی و بهداشتی، نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح تولید و عرضه فراورده های تحت پوشش و همچنین رصد مشکلات واحدهای تولیدی از دیگر اقدام های انجام شده در یک سال گذشته توسط این معاونت بوده است.

حضوری ادامه داد: حدود ۸۰۰ واحد صنفی، شرکت های توزیع کننده، شرکت های واردکنند و همچنین شرکت های تولید کننده و موسسه های پزشکی در حوزه تجهیزات پزشکی در استان مشغول فعالیت هستند که فعالیت آنها نیز تحت نظارت این معاونت است.

وی با اشاره به اقدام های انجام شده برای تولید ماسک در این استان گفت: پیش از شیوع کرونا یک ماسک نیز در استان تولید نمی شد که با سرمایه‌گذاری های انجام شده و ورود دستگاه های تولیدی و همچنین ابداع برخی دستگاه های تولید ماسک توسط واحدهای صنعتی قم، هم اکنون تمام نیاز ماسک استان در داخل استان تولید می‌شود.

حضوری با بیان اینکه تحریم فشارهای زیادی برای تامین برخی یک دارو استان را چالش مواجه کرده است گفت: یکی از داروهای خاص در استان روز گذشته تنها سه عدد در استان وجود داشت و این‌در حالی است که یک بیمار در استان به تنهایی ۲۰ عدد از آن را با تجویز پزشک نیاز داشت که این دارو از استان‌های دیگر تامین و به صورت سهمیه ای در اختیار بیمار قراران قرار گرفت.

قم از روز بیستم دی ماه در ردیف مناطق آبی کرونایی کشور قرار دارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا