19 دی: وزیر کشور با بیان اینکه همه مدیون قم هستیم، گفت: افزودن ۲ شهرستان به استان قم در کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت تصویب شده و تلاش می‌کنیم تا انتهای دولت دوازدهم این مجوز صادر شود.
آیین افتتاح و آغاز عملیات ۹۹ طرح شهری با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال عصر پنجشنبه همزمان با سالروز مبعث رسول اکرم(ص) با حضور وزیر کشور و جمعی از مدیران استانی و شهری در سالن اجتماعات شهرداری قم برگزار شد.

این پروژه‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و به مساحت ۱۳ هزار و ۱۰۰ مترمربع است که در حد فاصل سه راه ارم تا خیابان انقلاب اجرا شده و شامل پیاده راه انقلاب بعد از خیابان ارم تا حد فاصل سه راه بازار و ابتدای خیابان انقلاب دومین مسیری است که در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) احداث می‌شود.

از دیگر پروژه‌های افتتاح شده امروز بوستان حنانه با ۷ هکتار و اعتبار ۵۰ میلیارد ریال با کاربری فضای مناسب برای تفریح و پیست دوچرخه سواری و بلوار حضرت خدیجه(س) به طول ۱۷۰۰ متر با اعتبار ۱۹۰۰ میلیارد ریال که به عنوان رینگ دوم جمکران و رینگ اطراف حرم در بلوار پیامبر اعظم(ص) و بلوار انتظار و در نهایت در بلوار نرجس خاتون متصل خواهد شد را می‌توان نام برد.

این پروژه‌های مهم شهری که به همت و تلاش شهرداری افتتاح شد در توسعه و پیشرفت عمرانی شهر کریمه اهل بیت علیها السلام که خواستگاه انقلاب اسلامی است نقش تأثیرگذاری خواهد داشت اما نباید منکر این امر مهم شد که شهر قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی که در کشور دارد باز عقب افتادگی‌های بسیاری دارد که این امر به تک شهرستانی بودن این استان ختم می‌شود.

استان قم سالانه میزبان بیش از ۲ میلیون گردشگر ایرانی و خارجی است که با توجه به ظرفیت‌هایی که در زمینه گردشگری مذهبی و توریسم درمانی دارد هنوز قصه و روایت احداث فرودگاه، قطار شهری و دیگر پروژه‌های نیمه تمام آن تمامی ندارد؛ هم چنین با توجه به وجود بحران کرونا، از آنجایی که ۶۰ درصد اقتصاد قم از بخش خدمات و گردشگری می‌چرخد ضربه سنگینی به این بخش وارد شده و نیاز به نگاه مطلوب دولت دارد.

وزیر کشور در حاشیه افتتاح این پروژه‌ها در جمع مسئولان استانی و اجرایی استان و نمایندگان مردم در مجلس و خبرنگاران از ایجاد ۲ شهرستان در استان قم و تلاش برای رفع عقب ماندگی‌های استان خبر داد.


پیگیری برای افزودن ۲ شهرستان به استان قم و پایان چالش‌های تک شهرستانی بودن

وزیر کشور در آیین افتتاح ۹۹ پروژه مهم شهری در استان قم گفت: ایجاد ۲ شهرستان در استان قم مورد درخواست مردم و نمایندگان مردم در قم در مجلس شورای اسلامی است که با همت و پیگیری تا پایان دولت به ثمر خواهد نشست و خروج قم از تک شهرستانی در توزیع جمعیت، اختصاص اعتبارات و ارائه خدمات نقش مهمی دارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی با تذکید بر اینکه همه مدیون قم هستیم، افزود: رفع عقب افتادگی‌های قم متناسب با شئونات و جایگاه قم به عنوان یک استان بین المللی، وظیفه مسئولان در این زمینه را بسیار سنگین‌تر کرده است و همه ما از لطف مردم قم، علما و مراجع عزیز و آستان مقدس حضرت معصومه(ص) بهره برده‌ایم و متناسب با آن دینی به عهده داریم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به اختصاص اعتباری برای نوسازی ناوگان شهری قم اشاره و بیان کرد: از محل اعتبارات کرونا، دولت مجوزی برای تأمین پنج هزار دستگاه اتوبوس و تعدادی واگن مترو از محل تهاتر نفت تصویب کرده است که امیدواریم با واردات قطعات این مهم محقق شود.

رحمانی فضلی افزود: برای تأمین واگن و اتوبوس برای قم سهم قابل توجهی قائل خواهیم بود و از محل اعتبارات کرونا قرار است با ابزار تهاتر نفت ۵ هزار اتوبوس و ۲ هزار واگن تأمین شود که این نیاز استان قم هم در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به همه سختی‌ها، تحریم و تهدیدها و با توجه به وجود مشکلات امنیتی از سال ۹۹ و حوادث آن به خوبی عبور کردیم که این حاصل صبر و استقامت ملت بزرگ ایران بود.


خروج از تک شهرستانی برای قم نویدبخش است

استاندار قم هم در این مراسم با اشاره به پروژه مهم قطار شهری استمرار حمایت‌های وزارت کشور در بهره‌برداری از قطار شهری قم را خواستار شد و تأکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، استان قم از نظر امنیت در سرمایه‌گذاری جزو سه استان برتر کشور است که این امر موجب جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قم شده است.

بهرام سرمست افزود: از پیگیری وزارت کشور برای خروج قم از تک شهرستانی بودن تقدیر می‌کنیم و این امر در اعتبارات و بودجه‌های استان می‌تواند مؤثر باشد که از حمایت‌های وزارت کشور برای تحقق این موضوع تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی گفت: در کنار جهادگران سلامت کشور، از نظر سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت و فرماندهی قرارگاه مقابله با کرونا توانست نقش مؤثری در مهار این بیماری ایفا کند و وزیر محترم کشور در شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا، مدبرانه مشکلات را مدیریت کرد و به عنوان یک فرمانده در دل مشکلات ورود مؤثر داشت.

استاندار قم تصریح کرد: ۲۴ ساعت مانده به انتخابات مجلس در سال ۹۸، شناسایی اولین موارد کرونا، نگرانی‌هایی از کاهش مشارکت مردم به وجود آورد که با وجود این نگرانی‌ها، مشارکت مردم قم در انتخابات از میانگین کشوری بالاتر بود و حتی یک صندوق باطله در این استان نداشتیم.

سرمست با بیان اینکه استان قم در برگزاری انتخابات و کنترل کرونا کارنامه خوبی برجای گذاشت، گفت: هدایت‌ها، ارشادها و رهنمودهای مراجع تقلید، در رسیدن به آرامش، امینت و فضای اعتدالی کنونی در استان نقش مؤثری داشته است.


برای تکمیل قطار شهری قم نیاز به حمایت دولت داریم

شهردار قم نیز در آیین افتتاح ۹۹ پروژه شهری قم با اشاره به پروژه قطار شهری این شهر، بیان کرد: پروژه ملی قطار شهری نیازمند کمک‌های ملی است و امیدواریم ابتدای سال ۱۴۰۰ فاز نخست این پروژه با طول ۵.۲ کیلومتر افتتاح شود.

سید مرتضی سقاییان نژاد عنوان کرد: امروز ۹۹ پروژه به افتتاح رسیده و امیدواریم کمبودهای سطح قم یکی بعد از دیگری برطرف کنیم؛ تقاطعی که امروز افتتاح شده توانسته این بخش شهر را به کمربندی قم وصل کرده و با اتصال به بلوار حضرت خدیجه(س) این منطقه را از محدودیت خارج کند.

وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه ترافیک و نظم و ساماندهی دست‌فروشان انجام‌ شده و ساحت قدسی اطراف حرم حفظ و مسیرهایی برای دسترسی زائران نیز پیش‌بینی‌شده است؛ بلوار حضرت خدیجه(س) توانسته مشکلات ترافیکی ایام نیمه شعبان را ساماندهی کرده و رینگ دوم ترافیکی جمکران را تکمیل کند.

شهردار قم به افتتاح بوستان حنانه نیز اشاره کرد و گفت: امروز چهار پروژه شاخص بوستان حنانه، تقاطع سه سطحه ولی‌عصر(عج)، بلوار حضرت خدیجه(س) و پیاده راه انقلاب با حضور وزیر کشور افتتاح شد که بوستان حنانه و بوستان‌های مربوط به آن نیز افتتاح‌ شده و در این مدت ۱۰۸ بوستان به بوستان‌ها شهر قم اضافه‌ شده و سرانه فضای سبز به ۲۰.۳ دهم درصد رسیده و شهر قم را در مرتبه سوم بعد از اصفهان و شیراز قرار داده است.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی وضعیت پرسنل شهرداری قم عنوان کرد: دومین درخواست ما ساماندهی شرایط استخدامی مستخدمین شهرداری بوده که بیش از ۱۸ سال است بلاتکلیف هستند و این شرایط تأثیر بسیاری بر روی خانواده آن‌ها داشته و امیدوارم با مساعدت دولت لایحه‌ای که در مجلس در جریان است مورد حمایت قرار گیرد.

گفتنی است؛ وزیر کشور در سفر خود به قم ضمن افتتاح ۹۹ پروژه مهم شهری استان قم از محل ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر و روستای استان قم در محل فرمانداری قم هم بازدید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :