19 دی: سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان اینکه حوض سلطان به منطقه نمونه گردشگری تبدیل می‌شود، استفاده از جامعه محلی و عشایر ایل کلکو در منطقه نمونه گردشگری حوض‌سلطان قم، علاوه بر اشتغال، جاذبه گردشگری ایجاد می‌کند.
به‌گزارش روز پنجشنبه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، علیرضا ارجمندی در دیدار با سرمایه‌گذار و مشاور منطقه نمونه گردشگری حوض‌سلطان قم افزود: دریاچه حوض‌سلطان بزرگ‌ترین آینه طبیعی کشور و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شود که در شاهراه موصلاتی و در حاشیه بزرگراه قم – تهران واقع شده و از این منظر از موقعیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است.
وی با اشاره به عبور میلیون‌ها مسافر در طول سال از کنار دریاچه حوض‌سلطان عنوان کرد: با معرفی و شناسایی این جاذبه منحصربه‌فرد، و احداث منطقه نمونه گردشگری، ایجاد اقامتگاه و پایگاه رصد ستارگان به افزایش مدت ماندگاری و اقامت مسافر در استان منجر خواهد شد.
ارجمندی گفت: با تاسی و پیروی از مقام معظم رهبری در انتخاب شعار سال، درصدد هستیم در سال ۱۴۰۰ از پروژه‌های گردشگری پشتیبانی و مانع‌زدایی کنیم.
تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است.
این تالاب که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای گونه های گیاهی و جانوری و میکروارگانیسم های ویژه ای به لحاظ شرایط زیستی است.

  • نویسنده :
  • منبع :