19 دی: با پایان نشست روز شنبه کمیسیون مشترک برجام و اذعان مشارکت‌کنندگان به پیشرفت‌ مذاکرات، رئیس هیات چین ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مشترک طی روزهای آینده درباره فرمول رفع تحریم‌ها مذاکره ‌کند.
«ونگ گون» سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به خبرنگاران گفت که تمام طرف‌ها در نشست امروز پیرامون سرعت بخشیدن به مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها و سایر مسائل مرتبط، طی روزهای آینده توافق کردند.
این دیپلمات بلندپایه چین که عموما پس از پایان نشست‌های کمیسیون مشترک برجام با خبرنگاران مصاحبه می‌کند عنوان کرد که اعضای برجام گام‌های مفید، موثر و سازنده‌ای را طی دو روز گذشته برای فعال کردن برجام برداشته‌اند. « امیدواریم که در روزهای آینده، کمیسیون مشترک برجام مذاکرات درباره فرمول خاص رفع تحریم‌ها را بلافاصله آغاز کند»
دور چهارم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام ساعتی پیش با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گرندهتل وین برگزار شد.
حاضرین در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.
در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون را برعهده داشت اعلام کرد که بررسی نتیجه مذاکرات فشرده‌ای که طی روزهای گذشته در جریان بوده نشان می‌دهد که پیشرفت حاصل شده است.
انریکه مورا روز شنبه در توئیتی این پیشرفت را کاری شاق و حاصل تلاش‌های طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: حالا ما به جزئیات بیشتری در کار نیاز داریم.
وی نکته کلیدی را تعهد اعضای برجام به دو هدف اصلی مذاکرات یعنی الحاق آمریکا به برجام و اجرای کامل آن دانست. 
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز از ارائه متون مد نظر هیات ایرانی به طرف‌های مذاکره کننده کمیسیون مشترک خبر داد و گفت: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود، مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر هست.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا