۱۹ دی: مدیرکل هواشناسی قم گفت: امسال خشک‌ترین و بی‌سابقه‌ترین فروردین‌ماه ۳۰ سال اخیر را در قم تجربه کردیم که ضرورت مدیریت و صرفه‌جویی بیشتر منابع آب را نشان می‌دهد.
مهران حیدری بنی در گفت‌وگو با خبرنگار ۱۹ دی در پاسخ به این سؤال که میزان بارندگی در فروردین‌ماه امسال نسبت به مشابه سال گذشته چه میزان است؟ اظهار داشت: از ابتدای سال زراعی(۱) جاری که از ابتدای مهر ۱۳۹۹ حساب می‌شود تا پایان فروردین‌ماه ۱۰۶.۵ میلی‌متر بارندگی در سطح استان قم داشته‌ایم که این رقم ۲۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال بلند مدت آماری(۲) را نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای مهرماه تا پایان فروردین‌ماه سال گذشته ۲۴۰ میلی‌متر بارندگی در قم داشتیم که امسال به ۱۰۶ میلی‌متر رسیده؛ به این معنا که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳۴ میلی‌متر (۵۶ درصد) کاهش بارش را داشته‌ایم.

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: بیشترین میزان بارندگی در سال زراعی جاری در آذرماه و اسفندماه سال ۹۹ در قم بوده و تاکنون بهار بسیار خشکی را سپری کردیم.

کاهش نزدیک به ۱۰۰ درصدی بارش‌ها در فروردین‌ماه

وی با اعلام این خبر که استان قم سال گذشته ۲۹ میلی‌متر و امسال کمتر از یک میلی‌متر بارش را در فروردین‌ماه به خود دیده است، افزود: متأسفانه در کنار این کاهش نزدیک به ۱۰۰ درصدی بارش‌ها در فروردین‌ماه، دو و نیم درجه سانتی‌گراد افزایش دما را هم در سطح استان شاهد بودیم که زنگ خطر بسیار بلندی است و باعث افزایش نیاز آبی استان می‌شود.


خشکسالی ۸۰ درصدی گریبان قم را گرفته است

حیدری تأکید کرد: مدیریت منابع آب و صرفه‌جویی آن در این شرایط حیاتی است زیرا خشکسالی بیش از ۸۰ درصد استان را در برگرفته و مجموعه مسئولان و مردم باید کمک کنند تا وضعیت بهتری را داشته باشیم.

وی تصریح کرد:‌ این کاهش چشم‌گیر بارش‌ها مراتع را که منبع آب آن‌ها از بارش‌های طبیعی تأمین می‌شود خشک می‌کند و سبب افزایش گرد و غبار در سطح استان می‌شود و از سوی دیگر بر رشد گیاهان و محصولات دیمی و کشاورزی اثر منفی دارد.

کمترین بارندگی در خلجستان

مدیرکل هواشناسی استان قم در پاسخ به این سؤال که بیشترین میزان کاهش بارش فروردین‌ماه نسبت به سال گذشته به ترتیب به کدام بخش‌ها اختصاص دارد؟ گفت: خلجستان ۵۰ میلی‌متر و سپس کهک ۳۸ میلی‌متر،‌ سلفچگان ۳۳ میلی‌متر و جعفرآباد ۲۲ میلی‌متر کاهش بارش را داشته‌اند.

وی در مورد میزان بارش‌های فروردین‌ماه در شهر قم و بخش‌های آن بیان کرد: شهر قم ۹ دهم میلی‌متر، جعفرآباد یک دهم میلی‌متر، خلجستان هفت دهم میلی‌متر، سلفچگان یک و دو دهم و کهک شش دهم میلی‌متر بارش داشته است.


بیشترین بارندگی در کهندان

حیدری به بیشترین میزان بارندگی در بین ایستگاه‌های هواشناسی استان از ابتدای سال زراعی جاری (ابتدای مهرماه) تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰، اشاره کرد و گفت: روستای کهندان بخش خلجستان بیشترین میزان بارش را به میزان ۲۰۷ میلی‌متر داشته است.

وی با بیان اینکه قم سال‌های سخت‌تر کمبود آب را هم داشته و از برخی استان‌های کشور شرایط بهتری دارد، افزود: به عنوان مثال میانگین بارش استان سیستان و بلوچستان تاکنون شش میلی‌متر و هرمزگان ۱۲ میلی‌متر بارندگی است که مردمان این شهر در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۰ میلی‌متر بارندگی را شاهد بودند.

مدیرکل هواشناسی استان قم در مورد احتمال بارش در روزهای اخیر در قم هم گفت: از شنبه تا اواسط هفته آینده بعد از ظهرها رشد ابر و احتمال بارش پراکنده هست اما میزان آن زیاد نیست.

***
(۱) سال زراعی یا آبی از ابتدای مهرماه با شروع فصل کاشت و بارندگی آغاز می‌شود لذا اطلاعات هواشناسی و میزان بارش‌ها بر اساس سال زراعی ارائه می‌شود تا کشاورزان و مدیران حوزه آب برنامه‌ریزی‌های بهتری داشته باشند.
(۲) از نظر اقلیمی دوره آماری بلند مدت بسیار مهم است و مبنای مقایسه‌های آماری است.


  • نویسنده :
  • منبع :