19 دی: مقام‌های نیروی دریایی اندونزی اعلام کردند، گروه‌های تجسس و امداد و نجات بقایای زیردریایی مفقود شده اندونزی با ۵۳ خدمه را پیدا کرده اند.
به گزارش روز یکشنبه روزنامه «استریت تایمز» سنگاپور، «هادی تجاهجانتو» فرمانده ارتش اندونزی گفت: در جریان انجام عملیات تجسس مقادیری از اشیا و بقایای این زیردریایی کشف شده است.
به گفته تجاهجانتو، « لکه های نفتی و بقایای پیدا شده حاکی از آن است که این زیردریایی غرق شده است.»

تداوم تلاش‌های گروه تجسس
همچنین « یودو مارگونو » رئیس نیروی دریایی اندونزی نیز به این روزنامه گفت: گروه‌های تجسس در حال بیرون کشیدن زیردریایی از عمق ۸۵۰ متری اقیانوس هستند.
وی خاطرنشان کرد: «با شواهد موثق پیدا شده بنظر می رسد باید به جای «زیردریایی گمشده » به دنبال «زیردریایی غرق شده» باشیم.»
این مقام عالی رتبه نیروی دریایی اندونزی افزود: « احتمال آن می‌رود این زیردریایی با پایین رفتن به اعماق ۴۰۰ و ۵۰۰ متری شروع به متلاشی شدن کرده است. تاکنون هیچ جسدی در جریان عملیات تجسس کشف نشده است. »
این در حالیست که به گزارش شبکه تلویزیونی « الجزیره » این بقایا تنها زمانی می‌توانند پیدا شوند که درون زیردریایی فشار حداکثری بوجود آمده باشد.
مقامات اندونزیایی به این شبکه تلویزیونی گفته‌اند احتمال بسیار کمی وجود دارد که انفجاری رخ داده باشد. چرا که در این صورت می‌بایست صدای انفجار توسط ردیاب‌های صوتی دریافت و شنیده می‌شد. 
به گزارش شبکه خبری «بی بی سی» انگلیس از جاکارتا، دستکم ۶ کشتی نظامی، بالگرد و حدود ۴۰۰ نفر در عملیات جستجو شرکت داشتند. پیش از آمریکا و استرالیا، هند، سنگاپور و مالزی کشتی های خود را به این منطقه اعزام کرده بودند.
گفتنی است، استرالیا، فرانسه، آلمان هم پیشنهاد کمک دادند و نیروهای آنها به همراه ۲۴ کشتی اندونزیایی به گشت‌زنی و تجسس در آب‌های اقیانوس پرداخته‌اند. 
زیردریاییِ «کی. آر. ای نانگالا-۴۲۰ - KRI Nanggala ۴۰۲» روز چهارشنبه هفته گذشته (اول اردیبهشت) در حین انجام یک رزمایش دریایی در نزدیکی جزیره بالی در این کشور ناپدید شد.
مقام‌های ارتش اندونزی اعلام کردند، با وجود اینکه هنوز دلایل قطعی وقوع این حادثه معلوم نشده و در دست تحقیق و بررسی است اما گمان می‌رود قطع برق در سیستم داخلی زیردریایی هنگام رفتن به اعماق پایین‌تر، سبب بروز این حادثه شده باشد.
بر پایه گفته‌های « جولیوس ویدجوجونو » سخنگوی ارتش اندونزی، ارتباط با زیردریایی در عمق ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری تقریبا قطع شده و این در حالی است که این شناور برای حداکثر عمق ۵۰۰ متری طراحی شده بود . 
رئیس نیروی دریایی اندونزی در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز گذشته گفت: عملیات جستجو به مناطق نزدیک محل حادثه در شعاع ۴۲ کیلومتری شمال جزیره بالی محدود شده است. 
وی تصریح کرد: « به رغم تلاشهای بسیار، متاسفانه ۷۲ ساعت زمان و فرصت برای پیدا کردن زیردریایی تا هنگام تمام شدن ذخیره اکسیژن از دست رفته است. ذخیره اکسیژن تا ساعت ۳ بامداد شنبه (۴ اردیبهشت ) به وقت محلی پایان یافته است.» 

همچنین قرار است کشتی سنگاپوری واکنش سریع که برای کمک به زیردریایی‌ها طراحی شده است، امروز (یکشنبه) به محل حادثه اعزام شود و به گروه تجسس و امداد بپیوندد.
گزارشهای خبری نشان می‌دهد، این زیردریایی که در سال ۱۹۷۷ میلادی در آلمان ساخته شده و به صورت رسمی از سال ۱۹۸۱ به ارتش اندونزی پیوسته است، یکی از ۵ زیر دریایی ارتش اندونزی و در واقع از قدیمی ترین زیردریایی‌های این کشور به شمار می‌ رفت. 

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا