19 دی: هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام پس از پایان نشست امروز (شنبه) با حضور اعضای گروه ۱+۴ و ایران از پیشرفت نسبی مذاکرات گفت و افزود که با ورود به جزئیات، گفت‌وگوها ناگزیر پیچیده تر می‌شود.
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: کمیسیون مشترک برجام سومین هفته مذاکرات خود در وین را به پایان رساند.
وی با بیان اینکه «پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده» افزود: اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است و ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم
جلسه کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار شد.
حاضرین در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه آینده پی گرفته شود.
گفتنی است با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون در خصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرفها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرف‌ها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام پس از پایان نشست امروز گفت: می‌توانم بگویم که مباحث هم در حوزه‌های مورد اختلاف و هم در حوزه‌های مورد توافق به یک پختگی رسیده است. بحث ها روشن تر،  فاصله ها دقیق تر و اختلاف ها شفاف‌تر شده است. ما هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه  تحریم ها نکات ریز فنی و جزئیاتی داریم که باید بر روی آنها بحث و بررسی صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک و در برخی موارد نقاط اختلاف وجود دارد. در نتیجه رایزنی‌های انجام گرفته  نقاط اختلاف روشن تر شده است .
وی افزود: امروز تصمیم گرفتیم که یک جمع بندی از بحث های خود داشته باشیم و بک جمع بندی در مورد متونی که مورد مذاکره قرار گرفته است صورت بگیرد و هیئت ها آن را به پایتخت‌های خود ببرند و در پایتخت ها بررسی بشود و مجدداً جمعه آینده مباحث و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا