19 دی: کارشناسان گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توصیه‌های لازم را برای پیشگیری از گرمازدگی ارایه کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، وجود روغن و چربی مازاد در مواد غذایی پرچرب و سرخ شده فرآیند هضم را مشکل می‌کند و احساس سوزش در معده و همچنین مری به همراه دارد بنابراین باید با افزایش دما از مصرف مواد غذایی سرخ شده خودداری شود.
از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌ گازدار به دلیل داشتن کافیین که موجب کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می‌شود، در فصل گرم سال تا حد امکان اجتناب شود.
با گرم شدن هوا لازم است میزان بیشتری آب مصرف شود؛ بنابراین اگر در شرایط عادی لازم است هشت لیوان آب بنوشیم در هوای گرم باید مقدار بیشتری از مایعات مصرف شود و علاوه برآن، برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کرد.
برای حفظ رطوبت بدن از میوه‌های فصل تابستان مانند هندوانه و طالبی که سرشار از آب است بیشتر استفاده شود که به بهبود عملکرد سیستم گوارش نیز کمک خواهد کرد.
مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیری از گرمازدگی مفید است. برای هضم بهتر غذا حتما سعی شود غدا در مکان‌های خنک و به دور از گرمای شدید صرف شود.
استفاده از میوه‌های آبدار به عنوان مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی بسیار مفید است. مصرف شربت‌های سنتی مثل خاکشیر یا تخم شربتی کمک بزرگی به رفع گرمازدگی و کم آبی بدن می‌کند.
باید از مصرف شربت‌هایی که مواد قندی بالا دارند خودداری شود؛ در روزهای گرم سال شربت‌هایی در بازار عرضه می‌شود که هیچگونه برچسب وزارت بهداشت و سیب سلامت را ندارند بنابراین هنگام خرید به پروانه بهره برداری، تاریخ تولید و تاریخ انقضای آنها توجه و دقت کافی شود.
از مصرف غذاهای شور خودداری شود زیرا نمک باعث خروج آب بیشتری از بدن می‌شود و بدن را در معرض کم آبی قرار می‌دهد.
مصرف شیرینی و شکر نیز باید کاهش یابد زیرا بدن برای سوخت و ساز قندها، به آب نیاز دارد و مصرف مواد شیرین از جمله شربت‌های شیرین، نوشابه‌، نیاز بدن به آب را افزایش ‌می‌دهند و ممکن است عوارض گرمازدگی را تشدید کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :