19 دی: میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمانهای بین المللی مستقر در وین گفت: دستیابی به توافقدر مورد احیای برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران در 18 ژوئن( 28 خرداد) شاید میسر نباشد و مذاکرات بعد از انتخابات نیز ادامه می یابد.
اولیانوف روز چهارشنبه در گفت و گو با اینترفکس گفت کاملا واضح است دستیابی به توافق در مورد بازگرداندن توافق هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران که قرار است در 18 ژوئن برگزار شود امکان پذیر نخواهد بود، اما مذاکرات ادامه خواهد یافت و مذاکرات نباید تحت تاثیر روند انتخابات قرار گیرد.
این دیپلمات روسی تأکید کرد: "تا آنجا که ما فهمیدیم، این شرایط نباید تأثیر قابل توجهی در روند مذاکرات بیشتر داشته باشد."
علاوه بر این، اولیانوف در پاسخ به این سوال که آیا او با گفته هایی که روند مذاکره در وین متوقف شده است موافق است، گفت: «من معتقدم که چنین ارزیابی غلط است و با واقعیت مطابقت ندارد، اگرچه پیشرفت به آن سرعتی که ما می خواهیم هنوز حاصل نشده است، اما روند کار در حال توسعه است.»
به گفته وی، تلاش برای نهایی سازی متن اصلی توافق همچنان ادامه دارد و هدف دستیابی به توافق برای احیای کامل برجام است.
به گزارش ایرنا سیدعباس عراقچی رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین سه روز پیش در باره اخزین وضعیت مذاکرات وین گفت: نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: ما در این دور به صورت جدی درباره موضوعات باقیمانده، مشغول مذاکره شدیم. ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.
وی افزود: ما همچنان و تا جایی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم بدون آنکه وقت خود را هدر دهیم یا بدون آنکه به دیگران اجازه دهیم وقت ما را هدر دهند.
مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین اظهار کرد:‌ ما برای خودمان هیچ ضرب الاجلی تعیین نکردیم. چیزی که اهمیت دارد، توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرنده مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه تصمیمات دشوار خود را اتخاذ کرده است، (یعنی) پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، زمانی که ایران تصمیم گرفت در توافقنامه (برجام) باقی بماند (تصمیم دشوار خود را اتخاذ کرد). ما همان زمان تصمیم دشوار خود را گرفتیم، اما اکنون نوبت طرف مقابل است.
عراقچی تصریح کرد: اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام بازگردند و اگر می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی‌اش بازگردد، آن‌ها هم باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند. آن‌ها باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد. چنین چیزی مستلزم بحث‌های بسیار زیاد سیاسی، حقوقی و فنی است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا