19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه منابع آبی کشور در حال اتمام است، گفت: شرایط سختی برای تأمین آب در قم داریم.
علی‌جان صادق‌پور در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در تالار آب شرکت آبفای قم برگزار شد، با تقدیر از ملت فهیم ایران اسلامی به دلیل حضور باشکوه در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، به نامگذاری اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره کرد و گفت: علت این مسئله به دلیل این است که در این روزها، گرم‌ترین ایام سال آغاز شده و نیاز به رعایت الگوی مصرف بیشتر احساس می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه حتی اگر در طول سال هم بارندگی مداوم داشته باشیم باید صرفه‌جویی در مصرف را محور کار خود قرار دهیم تصریح کرد: رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب باید همواره آموزش داده شود و هم نسل امروز و هم نسل آینده این مسئله را در دستور کار داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اذعان به اینکه این هفته فرصتی است تا رسانه‌ها ابعاد مختلف منابع آبی، هزینه‌های توزیع آب، ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب، کمبود منابع و... را به اطلاع عموم شهروندان برسانند خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها از روند آبرسانی و انتقال آن به منازل و مشقات و سختی‌ها آن آگاه باشند و ابعاد این کار را برای جامعه بیان کنند مردم هم اهتمام بیشتری به رعایت الگوی مصرف خواهند داشت زیرا تنها راه نجات از کم آبی استفاده بهینه از آب و  اصلاح الگوی مصرف است.

وی با بیان اینکه اگر ما منابع آبی را مدیریت نکنیم نسل آینده از ناحیه کمبود منابع آبی با مشکل مواجه می‌شوند، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا هم با کمبود منابع آبی مواجه هستند و سالانه تعداد قابل توجهی از مردم به دلیل کمبود آب از بین رفته یا دچار بیماری می‌شوند و خوشبختانه در کشور ما همچنان میزان دسترسی به منابع آبی بالا است و هنوز به شرایط بحرانی نرسیده‌ایم.

صادق‌پور با تأکید بر اینکه منابع آبی کشور در حال اتمام است گفت: اگر با همین روال پیش برویم در سال 1410 کل منابع آبی داخل و خارج استان به را به مصرف شرب و بهداشتی برسانیم کل تولید برابر مصرف خواهد شد در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت و حتی امکان تأمین آب برای صنعت و... را نیز نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه آب محور توسعه است، یادآور شد: البته کمبود آب نیز محدودکننده توسعه است و عمدتاً صنعت، کشاورزی و واحدهای مسکونی در فضاهایی توسعه می‌ِیابد که آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر اینکه عمده منابع شرب قم از خارج از استان تأمین می‌شود افزود: 78.5 درصد آب شرب استان از خارج از استان وارد می‌شود و از این نظر نسبت به باقی استان‌ها در شرایط سخت‌تری هستیم.

وی 135 حلقه چاه در شهر و روستا، 14 رشته قنات، 6 دهانه چشمه، سد 15 خرداد و سد کوچری را منابع تأمین کننده آب قم برشمرد و اظهار داشت: شهرهای قم، سلفچگان، قنوات و کهک و تعدادی از روستاها مستقیماً از آب سرشاخه‌ها استفاده کرده و روستاهای خلجستان نیز عمدتاً از منابع داخلی و چاه‌ها استفاده می‌کنند.

صادق‌پور با تأکید بر اینکه 18 درصد از آب استان از چشمه و قنات تأمین می‌شود گفت: 78 درصد هم از سرشاخه‌ها تأمین شده و حدود 3 درصد نیز از سد 15 خرداد تأمین می‌شود.

وی عمده‌ترین چالش‌های تأمین آب شرب شهر و روستاها را جمعیت و رشد دانست و گفت: اوایل امسال 12 درصد رشد داشتیم که بسیار زیاد بوده و اگر همین روال ادامه یابد باید 150 میلیون مترمکعب آب تأمین کنیم که در سال‌های گذشته 120 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم رشد آلاینده‌های منابع آب، وابستگی آب شهر به منابع آبی خارج از استان را از دیگر چالش‌های تأمین آب شهر قم عنوان کرد.

وی در ادامه به شدت افزایش مصرف آب در ماه‌های نخست امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و  ابراز داشت: در اردیبهشت ماه سال 99 در شرایط پیک 3 هزار و 762 لیتر بر ثانیه و در اردیبهشت امسال 4 هزار و 215 لیتر بر ثانیه مصرف صورت گرفته که بسیار افزایش داشته است.

صادق پور بیان اینکه برای شهر قم  در سال 99 بالغ‌بر 97 میلیون مترمکعب آب تامین شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که مصرف امسال به 120 میلیون مترمکعب برسد.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها نسبت به آلودگی آب شهر قم گفت: آب شهر قم به طور کامل بهداشتی است و آزمایشگاه شرکت چهار نوع آزمایش بر روی آب انجام می‌دهد تا اطمینان کامل از سلامت آب داشته باشیم و روزانه نمونه‌برداری از آب توزیعی در شبکه صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه آب قم نزدیک 4 هزار لیتر بر ثانیه قابلیت تصفیه آب دارد که در شرایط پیک فعال می‌شود اما در 24 خرداد بالغ بر 4 هزار و 400 لیتر بر ثانیه مصرف داشتیم که 400 لیتر بر ثانیه از منابع چاه‌ها استفاده شده و علت شوری آب در برخی از روزهای اخیر نیز همین مسئله است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت آب به صورت پلکانی محاسبه می‌شود افزود: زمانی که مصرف بالاتر از الگوی مصرف باشد و تا 45 هزار لیتر در ماه باشد، آب به صورت آزاد با احتساب تمام هزینه‌های تولید و توزیع محاسبه می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :